Nyhet

MG har funnet norsk partner: Lanserer elbilen ZS i Norge i januar

MG har inngått en avtale med Norwegian Mobility Group, et selskap i Gill Gruppen, om distribusjon av elbilen MG ZS i Norge. Prisene blir som tidligere varslet henholdsvis 229.990 kroner for Comfort-versjonen, 249.990 kroner for utstyrsnivå Luxury.

MG, som er eid av den kinesiske giganten SAIC, meldte allerede i oktober at de ville lansere elbilen ZS EV i Norge innen kort tid, men hadde på det tidspunktet ingen konkret avtale med noen norsk distribusjonspartner.

De varslet den gang at de var i samtaler med Nic. Christiansen Group, som blant annet står bak importen av Jaguar Land Rover i Norge, men for en måned siden kom beskjeden om at disse samtalene ikke hadde ført frem.

Pressesjef Søren Hyltoft hos Jaguar Land Rover sa til Bilnytt at de ikke fant en økonomisk holdbar businesscase for for et samarbeid.

MG ZS EV er en kompakt helelektrisk SUV med et batteri på 44,5 kilowattimer.

Hos Birger N. Haug

Det har tydeligvis Norwegian Mobility Group gjort, og det innebærer at gruppens største forhandler Birger N. Haug blir involvert i service og distribusjon. De skal også tilby prøvekjøringer.

– Vi har alltid hatt et spesielt bånd til MG. Vi importerte dem faktisk til Norge i 2000, så vi er ganske stolte over å få legge til rette for returen deres til Norge neste år. I våre MG-Brand Stores i de store byene og på Gardermoen kan potensielle kjøpere se bilen på nært hold og bestille prøvekjøring, sier daglig leder i Norwegian Mobility Group, Jan Kåre Holmedal, i en pressemelding.

Gill Gruppen importerer fra før Subaru, SSangyong og LEVC til Norge.

Kompakt SUV

MG ZS EV er en mellomstor elektrisk SUV. Med dimensjoner på 4,31 x 1,81 x 1,64 meter er den noen få centimeter kortere og litt høyere enn en Kia e-Niro, for å gi en indikasjon på størrelsen. Den er også ørlite større, hovedsaklig i høyden, enn en Peugeot e-2008, som fikk norsk pris onsdag, og byr på et bagasjerom på ganske solide 448 liter.

ZS EV har videre et batteri på 44,5 kilowattimer og en rekkevidde på 263 kilometer etter WLTP-standarden. Bilen har en motor på 105 kilowatt (146 hestekrefter), 353 Nm maksimalt dreiemoment og en toppfart på 140 kilometer i timen. 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 8,2 sekunder. Den kommer kun med forhjulsdrift.

Rekkeviddemessig taper dermed ZS for andre rimelige elbiler som kommer fremover, men disse er til gjengjeld betydelig mindre romslige. Da tenker vi for eksempel på Peugeot e-2009, Opel Corsa-e og nye Renault Zoe, som alle koster rundt 250.000 kroner og har batterier på rundt 50 kWh.

50 kWh har også nevnte Peugeot e-2008, som altså er sammenliknbar i størrelse med ZS, men den starter altså på 286.000 kroner pluss frakt og levering.

Bestillingen åpner i januar. Holmedal opplyser at de første bilene vil være på veien i Norge samme måned eller måneden etter.

annonse