Nyhet
Her er Fords el-SUV: Lang rekkevidde, god plass og relativt rimelig
Og ikke minst: Mulighet for tilhengerfeste.
Det meste av informasjon om bilen lekket på fredag, men nå er den offisiell: Fords Mustang Mach-E kommer i fjerde kvartal 2020 til en estimert startpris på 412.000 kroner pluss frakt og levering.
Bilen blir å få med to forskjellige batteripakker, henholdsvis på 75,7 og 98,8 kilowattimer. Disse kan kombineres med enten én eller to motorer, og dermed kun bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Alle versjoner vil komme med et høyt nivå av standardutstyr, ifølge Ford.
De estimerte prisene er som følger, inkludert frakt og levering:
- Bakhjulstrekk, standard range (450 kilometer WLTP): 422.000 kroner
- Bakhjulstrekk, lang rekkevidde (600 kilometer): 473.400 kroner
- Firehjulstrekk, standard rekkevidde (420 kilometer) : 492.000 kroner
- Firehjulstrekk, lang rekkevidde (540 kilometer): 554.400 kroner
I tillegg kommer en ekstra godt utstyrt «First Edition» med det største batteriet og firehjulstrekk, som skal produseres i begrenset antall. Denne vil koste 599.000 kroner, og blir blant annet tilgjengelig i en blåfarge som kun vil finnes på First Edition.
Motorkreftene varierer også litt ut fra hvilken konfigurasjon du velger, fra 190 kilowatt (258 hestekrefter) med én motor og det minste batteriet til 248 kilowatt (337 hestekrefter) med firehjulsdrift og den største batteripakken. Dreiemomentet er oppgitt til henholdsvis 415 Nm for versjonene med bakhjulsdrift og 565 Nm for versjonene med firehjulsdrift.
På toppen kommer dessuten en såkalt GT-versjon med 465 hestekrefter og solide 830 Nm dreiemoment, men Ford har foreløpig ingen prisindikasjon på denne.
Alle versjonene vil kunne hurtiglade med inntil 150 kilowatt, som skal gi 10 til 80 prosent for standard range-utgavene på 38 minutter. Batteriet er også både væskekjølt og -oppvarmet, som bør bety god ladeytelse under de fleste forhold.
Får tilhengerfeste
Mustang Mach-E ble først avduket på et arrangement i Los Angeles natt til mandag, norsk tid, men allerede mandag morgen ble bilen vist frem i Norge for første gang. Forhandlere og norsk og europeisk presse var først ut, men i løpet av mandag og tirsdag skal rundt 1.500 av dem som har skrevet seg på interesseliste for bilen innom.
Budskapet på lanseringen var tydelig: Mustang Mach-E bærer bud om en ny retning for Ford, som skal investere nærmere 100 milliarder kroner globalt i elektrifisering. Det norske Ford-teamet skal også ha vært tett involvert med «Team Edison», som utviklingsprosjektet har vært kalt.
Det er kanskje også grunnen til at Ford har fått inn mulighet for tilhengerfeste, riktignok kun for ettermontering hos forhandler. Bilen vil kunne trekke 750 kilogram, som er det samme som Jaguar i-Pace, men mindre enn for eksempel Volvo XC40 og Polestar 2, som begge skal kunne trekke 1500 kilo.
Mach-E er foreløpig ikke godkjent for taklast, opplyser Ford.
Mustang-navnet signaliserer endring
Administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Norge sier til Tek.no at valget av Mustang-navnet ikke var helt selvsagt.
– Det har vært en større diskusjon i Ford Motor Company, med stemmer for og mot. Vi mente nå at det var på tide å ta steget helt over. Det er en ny tid, og det er viktig for Ford å illustrere at vi mener alvor. «Change is gonna come», dette er det neste nivået, sier Berg til Tek.no.
– Har det vært en kontroversiell avgjørelse?
– Nei, jeg vil ikke si at den har vært kontroversiell, men naturlig nok har det vært mange sterke følelser rundt det – og nøye vurderinger for å være sikre på at vi gjør det rette. Mustang representerer jo på mange måter den amerikanske drømmen, og å ta den inn i den elektriske tidsalderen, det synes vi var veldig riktig og viktig.
Mach-E skal leveres til norske kunder fra og med fjerde kvartal 2020. Berg sier de kommer til å kunne levere «noen tusen» biler neste år.
– Vi har selvfølgelig våre salgsmål og planer, men noen tusen, det kan jeg love. Det blir litt ventetid, men dette er en bil som er verdt å vente på, sier han.
I motsetning til en del andre produsenter, er det for Fords del ikke slik at det er «First Edition» som kommer først. Berg sier nemlig at de ser for seg å levere alle versjoner helt fra starten av.
Slik er den å sitte i
Etter at bilen ble avduket i natt, åpnet Ford også for forhåndsbestillinger av bilen. I løpet av morgentimene i dag var det allerede kommet 450 potensielle norske kunder som hadde lagt inn et depositum på 5.000 kroner.
Vi fikk anledning til å ta en kikk på Mach-E mandag, og må si at Ford har laget en bil som sannsynligvis vil kunne appellere kraftig til norske kunder. Den innvendige plassen er god, og spesielt bagasjeplassen fremsto som solid. Ford oppgir 402 liter, men utformingen gjør at bagasjerommet fremstår større.
I tillegg har bilen en «frunk», altså bagasjerom under panseret, på hele 100 liter. I en litt uvanlig vending er dette rommet vanntett og har eget avløp for at du for eksempel skal kunne ta med deg møkkete utstyr uten å måtte legge det bak.
Romslig
Baksetet er dessuten relativt romslig, også i høyden. Bilen er jo relativt coupé-aktig utformet, men Ford har likevel klart å bevare en ganske rett taklinje. Undertegnedes 183 centimeter hadde få problemer med å få plass, men hodet dunket såvidt borti taket om jeg satt fullstendig oppreist. Sitteputa er også relativt lav, slik det gjerne er i elbiler med batteriet under gulvet, men beinplassen er likevel grei også for voksne.
Foran er det godt med plass, og den 15,5 tommer store skjermen i midtkonsollen blir ikke overraskende et naturlig fokuspunkt. Skjermen er selvfølgelig et touchpanel, men har også et fysisk kontrollhjul nederst.
Vi fikk dessverre ikke anledning til å se så nøye på interaksjonen, ettersom vi pent ble bedt om å ikke bruke infotainmentsystemet. Det lille vi rakk å se så imidlertid lovende ut, med pen navigering og stort sett rask respons.
I motsetning til Tesla har også Ford fått plass til et digital instrumentpanel, slik at du ikke behøver å ha øynene på skjermen i like stor grad under kjøring.
Bilen vil også støtte oppdateringer «over the air» og har støtte for å bruke mobiltelefonen som nøkkel.
Slik er for øvrig Ford Mustang Mach-E mot hovedkonkurrentene:
Ford Mustang Mach-E | Volvo XC40 Recharge | Polestar 2 | Audi e-tron 50 | Audi e-tron 55 | Kia e-Niro | Mercedes-Benz EQC | Jaguar i-Pace | Tesla Model 3 LR 4WD | Tesla Model Y LR 4WD | Tesla Model S LR | Tesla Model X LR | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Batteri | 75 - 99 kWh | 78 kWh (brutto) | 78 kWh (brutto) | 71 kWh (brutto) | 95 kWh (brutto) | 64 kWh (netto) | 80 kWh (netto) | 90 kWh (brutto) | ≈ 75 kWh (brutto) | ≈ 75 kWh (brutto) | ≈ 100 kWh (brutto) | ≈ 100 kWh (brutto) |
Rekkevidde (WLTP) | 420 - 600 km | «Over 400 km» | <500 km (mål) | «Godt over 300 km» | 382-408 km | <455 km | 374-417 km | 343-406 km | <560 km | <505 km | <610 km | <505 km |
Motor | 190 - 342 kW | 300 kW | 300 kW | 230 kW | 265 kW (300 boost) | 150 kW | 300 kW | 294 kW | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
Dreiemoment | 415 - 830 Nm | 660 Nm | 660 Nm | 540 Nm | 561 Nm (664 boost) | 395 Nm | 760 Nm | 696 Nm | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt | Ikke oppgitt |
0-100 km/t | Under 4 sek - under 8 sek | 4,9 sek | 4,7 sek (til 96,5 km/t) | 7,0 sek | 5,7 sek | 7,8 sek | 5,1 sek | 4,8 sek | 4,6 sek | 5,1 sek | 3,8 sek | 4,6 sek |
Hurtiglading | 115kW (SR) - 150 kW (LR) | 150 kW | 150 kW | 120 kW | 150 kW | 80 kW | 110 kW | 100 kW | 250 kW* | 250 kW* | 150 kW | 150 kW |
Ombordlader | Ukjent | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11/22 kW | 7,2 kW | 7,2 kW | 7,2 kW | 11 kW | 11 kW | 16,5 kW | 16,5 kW |
Tilhenger | Inntil 750 kg | Inntil 1500 kg | Inntil 1500 kg | Inntil 1800 kg | Inntil 1800 kg | - | Inntil 1800 kg | Inntil 750 kg | Inntil 910 kg | Ja, men ukjent vekt | - | Inntil 2250 kg |
Dimensjoner (L x B x H) | 4712 x 1881 x 1597 mm | 4425 x 2034** x 1652 mm | 4607 x 1800 x 1478 mm | 4901 x 1935 x 1629 mm | 4901 x 1935 x 1629 mm | 4375 x 1805 x 1570 mm | 4761 x 1884 x 1623 mm | 4682 x 2011 x 1565 mm | 4690 x 1850 x 1440 mm | Ukjent | 4980 x 1964 x 1440 mm | 5036 x 1999 x 1684 mm |
Vekt | Ukjent | 2150-2250 kg | Ukjent | Ukjent | 2560 kg | 2230 kg | 2495 kg | 2133 kg | 1730 kg | Ukjent | 2200 kg | 2459 kg |
Bagasjerom (oppgitt) | 402 + 100 liter | 413 + 31 liter | 404 liter | 600 + 60 liter | 600 + 60 liter | 451 liter | Ca. 500 liter | 638 + 27 liter | 425 liter | Ukjent | 750 + 60 liter | 1090 + 187 liter (med fem seter) |
Pris fra | 422.000,- | 490.000,- | 469.000,- ekskl. frakt | 499.000,- | 663.180,- | 377.400,- | 616.900,- | 649.900,- | 474.142 ,- | 488.242,- | 805.142,- | 860.142,- |
Levering | Fjerde kvartal 2020 | Slutten av 2020 | Fra mai 2020 | Før nyttår | Nå | Nå, men flere års ventetid | Nå, men noe ventetid | Nå | Nå | Tidlig i 2021 | Nå | Nå |
- | **= inkl. speil | - | - | - | - | - | - | *=krever Supercharger V3 | - | - | - |