Tek.no

Nyhet

Porsche lanserer billigere Taycan, kommer til Norge neste år

Porsche
6 Juli 2020 08:49

Helt siden Porsches Taycan ble lansert har det ligget i kortene at det på sikt skulle komme en bakhjulsdrevet og rimeligere innstegsversjon. Den er nå offisiell, men foreløpig er den kun lansert i Kina.

Som tidligere kan bilen fåes med to ulike batteripakker på 79,2 kWh (standard) og 93,4 kWh. Rekkevidden oppgis i Kina etter den gamle og snille NEDC-standarden, og er på henholdsvis 414 og 489 kilometer. Det høres kanskje noe snaut ut med tanke på at Taycan 4S med det største batteriet har en WLTP-rekkevidde på 463 kilometer.

Da vi kjørte den fra Oslo til Trondheim i vinter klarte den for øvrig rundt 400 kilometer (med det største batteriet), mens versjonen med det minste batteriet stoppet etter 475 kilometer i NAF og Motors sommer-rekkeviddetest nylig.

Porsche

5,4 sekunder

Bilens ene motor vil levere inntil 300/350 kilowatt eller 408/ 476 hestekrefter i boostmodus avhengig av batteripakke, og det skal gi 0–100 på litt mindre imponerende 5,4 sekunder. Toppmodellen Turbo S klarer som kjent dette på 2,8 sekunder, mens den foreløpig rimeligste modellen 4S bruker fire sekunder på det samme. Toppfarten er oppgitt til 230 kilometer i timen.

Ellers har den bakhjulsdrevne varianten - som rett og slett er kalt Porsche Taycan - kun stålfjæring og ikke adaptiv luftfjæring som standard, og kommer med 19-tommers felger. Sorte bremsekalipere skiller den også fra sine mer kostbare søsken, men Porsches «Active Suspension Management» er fortsatt på plass. Det meste av utstyr er dessuten tilgjengelig som tilvalg.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

750.000 kroner?

Overfor Electrek sier Porsche i USA at den er «under vurdering» for det amerikanske markedet. Til Tek sier Maren Helgestuen i den norske Porsche-importøren at den vil bli tilgjengelig i Norge, men først neste år. Hun sier det er for tidlig å gi en antydning om pris, men det hindrer selvfølgelig ikke oss i å spekulere:

Prismessig plasserer den rimeligste Taycan-varianten seg drøye 20 prosent under Taycan 4S i Kina. I Norge vil det i tilfelle bety rundt 750.000 kroner når den finner veien hit - for øvrig omtrent akkurat det samme som Teslas Model S for tiden starter på.

annonse