Snart skal Googles nettleser begynne å blokkere de mest plagsomme annonsene på nettet
Google tar grep for å rydde opp på Internett.
I april i år dukket det opp offisielt ubekreftede opplysninger om at Google skulle bygge reklameblokkering inn i nettleseren sin for å gjøre surfeopplevelsen bedre på mobil- og PC-plattformen. Nå er det ikke lenger rykter, for på bloggen sin har selskapet nå bekreftet planene sine.
Som ventet dreier det seg ikke om blokkering av all reklame på nettet, som ville gi liten mening med tanke på at Google henter hoveddelen av inntekten sin fra nettreklamering. Derimot skal skytset rettes mot den «dårlige» og plagsomme reklamen.
Må oppfylle kriterier
Det Google konkret skal gjøre er å sørge for at Chrome-nettleseren deres skal begynne å blokkere reklame på Internett som ikke oppfyller kriteriene definert av sammenslutningen Coalition for Better Ads.
Dette er en sammenslutning som blant annet består av Google, Facebook og en rekke store mediebedrifter, og som har jobbet med å identifisere de mest plagsomme reklametypene på nettet gjennom omfattende innhenting av empiriske data og tilbakemeldinger fra brukere.
Blant reklametypene som koalisjonen har kommet frem til er minst velkomne blant brukere er popup-reklame, som Chrome allerede har slått ned på, automatisk avspilling av videoreklamer med lyd, reklame med «nedtelling» som man må vente på før man ser siden man besøker, samt store «klistrede» reklamer.
Sistnevnte er de store bannerne som fester seg på skjermen og som ikke forsvinner selv om man begynner å skrolle. Om Google oppnår målet sitt skulle det altså bli langt færre av disse annonsetypene på nett om man bruker Chrome. Blokkeringen skal ifølge Google starte tidlig neste år og omfatter for ordens skyld også Googles egne reklameplattformer.
Google-grunnleggeren farer nå med store planer: Sergey Brin skal bygge verdens største luftfartøy »