Tek.no

Nyhet

Lansert lørdag: Dette lærte vi om Tesla Model 3

Og slik hevder den seg mot hovedkonkurrentene.

harvest films
31 Juli 2017 12:04

Tesla overleverte tidlig morgen norsk tid ut de 30 første eksemplarene av sin «folkemodell» Model 3. Det litt spesielle med denne bilen er at detaljene i praksis ikke har vært kjent før bilen nå er klar til levering.

På arrangementet lørdag fortalte Tesla-sjef Elon Musk litt mer om hva de som har reservert bilen kan vente seg, selv om det var tynt med ny informasjon.

Den vil i utgangspunktet komme i to utgaver.

Minimalistisk dashbord

Med glasstaket bør romfølelsen inni være grei.
Tesla

Bilen har ikke noe tradisjonelt dashbord, men heller en enkelt 15 tommer stor skjerm som skal vise alt du vanligvis har i dashbordet. I motsetning til den vertikalt orienterte skjermen i Model S er Model 3-skjermen horisontal.

Musk sa også at hver bil består av 10000 unike komponenter, og at de har åtte kameraer og 12 ultrasoniske sensorer.

Han beskrev det kommende arbeidet med å få levert delene og jekket opp produksjonen som et «produksjonshelvete».

Musk avslørte også at antall Superchargere skal tredobles innen utgangen av 2018. I dag har Tesla 6124 superladepunkter rundt om i verden, etter neste år skal tallet være 18.000.

Svart vil være standardfargen, og de andre alternativene vil koste 1000 dollar ekstra, sannsynligvis 10000 kroner i Norge. Alternativene er Midnight Silver, Deep Blue, Silver, Pearl White og Red.

Dashbordet er blant de mest spesielle tingene med Model 3. Helt enkelt, kun med en 15 tommer stor skjerm i midten.
Tesla

Prisingen

En premiumpakke til 5000 dollar gir blant annet oppgraderte seter med varme og elektronisk styring, oppgraderte kabinmaterialer, flere og bedre høyttalere, farget glasstak og en midtkonsoll som blant annet inneholder docking for to smarttelefoner.

5000 dollar gir tilgang til oppgradert autopilot, inkludert automatisk filbytte og selvparkering, mens ytterligere 3000 dollar gir bilen det som skal til for å bli helt selvkjørende i fremtiden.

Hvis du er på jakt etter noe som kan minne om en litt mindre Model S må du altså belage deg på å betale ganske mye mer enn de 35.000 dollarene Elon Musk har snakket om i flere år. Bare med ekstra rekkevidde og autopilot er vi for eksempel oppe i 49.000 dollar.

Tesla

Model 3 har for øvrig en såkalt dragkoeffisient, som sier noe om hvor aerodynamisk den er, på 0,23. Det er hakket bedre enn Model S, som allerede var kjent for å være ekstremt aerodynamisk, med 0,24.

Hovedkonkurrenten Chevrolet Bolt/Opel Ampera-E skal på sin side ha en dragkoeffisient på 0,308, altså er den noe mindre aerodynamisk utformet.

Tesla

Konkurrentene

Slik ser for øvrig noen av hovedspesifikasjonene ut for Model 3, Ampera-E og to av de øvrige norske storselgerne, nemlig Volkswagen E-Golf og BMW i3, som begge kom i utgaver med lengre rekkevidde for ikke veldig lenge siden.

For både Model 3 og Ampera-E er imidlertid ventetiden lang om du setter deg på lista nå. Tesla anslår levering «medio 2018 eller senere», mens Opels PR-sjef Stein Pettersen skriver i en SMS til Tek.no at deres forhandlere skriver kontrakter nå med levering i 2019.

E-Golf og i3 kan tilsynelatende leveres rimelig umiddelbart.

Her kan du for øvrig se hele presentasjonen til Elon Musk lørdag.

Les også
Nye Tesla Roadster er ekstrem, men hvor ekstrem er den i forhold til konkurrentene?
Les også
Tesla har bare produsert 260 Model 3 så langt
Les også
Jaguar-klassikeren blir elektrisk
annonse

Les også