Storavis droppet App Store
Mens de fleste aviser foreløpig har sverget til egne applikasjoner for sine iPad-brukere, går storavisen Financial Times nå over til webapplikasjon, og unngår dermed App Store.
Det er snakk om en nettside basert på HTML5, som åpner for mange funksjoner selv på enheter som mangler Flash-støtte, som Apples produkter, samtidig som webapplikasjonen enkelt kan rulles ut for andre plattformer som Android og Windows Phone.
Avisen har 224 000 betalende abonnenter på sine digitale utgaver. Alle disse får nå tilgang til webapplikasjoner, og anbefales å bytte til den omgående.
– Ikke betalingsløsningen som er årsaken
Apple annonserte i februar for at de ville kreve 30 prosent av inntektene i en abonnementsløsning mens bare 70 prosent vil gå til utgiverne. Dette er det samme forholdet som selskapet hele veien har operert med på programmer som koster penger å laste ned.
Financial Times har vært i den forbindelse vært i forhandlinger med Apple.
Selv om det er nærliggende å trekke en sammenheng mellom den nye betalingsløsningen og webapplikasjonen, avviser Financial Times overfor journalisten.no at det er årsaken til at de har valgt webapplikasjon foran en fullblods iOS-applikasjon.
I stedet hevder man at det handler om at de ikke vil dele kundebasen med Apple.
Digi.no skriver derimot at noe av bakgrunnen for webapplikasjonen er at avisen har sett seg lei på betingelsene for App Store, og nevner spesifikt at Apple tar 30 prosent av abonnementsinntektene.
Man kan heller ikke se bort ifra at Apples kontroll over innholdet spiller en viss rolle.
Les kommentaren: Mediene bør passe seg for Apple »
Financial Times har i første omgang lansert denne løsningen for iPad og iPhone, men lover også å lansere tilsvarende løsninger for andre plattformer, som Android-baserte nettbrett.
Webapplikasjonen er tilgjengelig på app.ft.com.
(Kilder: journalisten.no, digi.no)