Rdio lanserer Vdio
Enda en ny videotjeneste er på trappene. Hva har den å by på?
I de siste årene har vi sett et voldsomt oppsving av Internett-baserte tjenester som tilbyr direkteavspilling av medieinnhold. To av de dominerende aktørene innen henholdsvis musikk og video er Spotify og Netflix, og nå har Spotify-rivalen Rdio lansert Netflix-rivalen Vdio.
Nå er det kanskje ikke helt riktig å si at Vdio er en direkte konkurrent til Netflix. Tjenesten tilbyr nemlig ikke abonnementbasert strømming av filmer og TV-serier, men en à la carte-tjeneste, i likhet med iTunes og Amazon Video.
Rdios videotjeneste kommer likevel i forkjøpet av Spotify. Det ble nylig hevdet at den svenske musikktjenesten skal starte med video, men nå tar dansken Janus Friis fra Rdio første stikk i den tøffe konkurransen.
Det er likevel én betydelig hake for oss her i Norge: Vdio er foreløpig kun tilgjengelig i USA og Storbritannia. Slike nettsperrer kan derimot bli omgått ved hjelp av proxy og VPN.
Ferskt innhold
Så hva har Vdio å by på? Ved siden av kjøp-og-se-modellen, er videotjenesten tett knyttet opp mot Rdio. Inntil videre er det bare amerikanske og britiske abonnenter på Rdio Unlimited som får tilgang, og Vdio har samme fokus på deling og følging av innhold via sosiale medier som sitt musikalske søsken.
Vdio skriver selv at de vil løse problemet mange brukere har med å ikke vite hva de skal se på av innhold, i de ofte store arkivene. Her får du dedikerte spillelister i øst og vest, og kan som nevnt følge filmsmaken til venner og bekjente.
Blant innholdet finner vi nye utgivelser som Skyfall, Life of Pi, Zero Dark Thirty, Lincoln og Hobbiten, samt populære TV-serier som Homeland, Downton Abbey og Breaking Bad. Innholdet stammer fra selskaper som Disney, Fox, Universal, Warner Bros., CBS, ABC, Comedy Central, Showtime, BBC og NBC.
Ars Technica skriver at prisene på innholdet varierer. Det går an å enten leie eller kjøpe, og prisen for nye filmer er henholdsvis 29 kroner og 89 kroner. Eldre filmer er litt billigere, med 23 kroner for leie og 59 kroner for kjøp. Individuelle episoder fra TV-serier går for cirka 17 kroner, mens hele sesonger koster mellom 175 og 200 kroner.
Vil ikke betale Apple
Mange lurer nok på hvorfor Vdio ikke er en abonnementtjeneste i likhet med Netflix og HBO Nordic. Ifølge GigaOM kan noe av grunnen være at Rdio ikke ønsker å gi Apple en del av kaka, ettersom det er mulig å se Vdio-innholdet via en iPad-app. Det går nemlig ikke an å kjøpe eller å leie videoer via appen, slik at man må ha kjøpt innholdet på nett før man ser det på iPaden.
I tillegg kan det være vanskelig å slå seg inn i den abonnementbaserte videobransjen, blant annet fordi Netflix og Amazon allerede ligger langt foran.
Rdios produktsjef Malthe Sigurdsson sier til GigaOM at de ikke utelukker at et abonnement kan bli et tilbud i framtiden.
Ingen smertefri prosess
Eksistensen til Vdio ble først kjent i 2011, da det kom fram at Skype-grunnleggerne Niklas Zennström og Janus Friis syslet med en videotjeneste i tillegg til Rdio. Tidligere hadde de prøvd seg med en tjeneste ved navn Joost, men denne ble ingen suksess på grunn av manglende avtaler om innhold.
Veien fram mot Vdio i sin nåværende form har heller ikke vært smertefri. Økonomiske problemer førte til at en rekke sentrale utviklere måtte forlate skuta etter 2011, men i november 2012 startet en generell betatest i USA og Storbritannia. Dette har nå kulminert i den offisielle, men foreløpig relativt smale utgivelsen av videotjenesten.
Vdio er som nevnt bare tilgjengelig i USA og Storbritannia for øyeblikket, mens Canada skal være på vei. En bredere lansering er ventet senere.
Du kan sjekke ut Vdio selv på Vdio.com.
En av de etablerte videotilbyderne på markedet satser stort:
Netflix skal sende filmer i 4K-oppløsning »
(Kilder: Rdio Blog via Engadget og GigaOM via Ars Technica)