– Telenor struper One Call-kundene
Du får dårligere hastigheter. Nå mener Næringslivets konkurranseutvalg at One Call-reklamen er ulovlig.
I fjor gikk Telenor ut og krevde at One Call stanset sin reklamekampanje hvor de hevder at One Calls abonnementer er like bra, bare billigere. Telenor mente at bruk av to nett gir One Call-kundene en mer ustabil mobilopplevelse, og dårligere dekning der de har dekning gjennom eget nett.
Les også: – Forlang like god ringepris som nye kunder
Nå får Telenor medhold i Næringslivets konkurranseutvalg. Samtidig kommer det frem i uttalelsen fra Konkurranseutvalget at du faktisk får et dårligere abonnement om du velger One Call fremfor Telenor.
«Kampanjen "Like bra — bare billig" er udokumentert og utilstrekkelig konkretisert, og derfor villedende. Utsagnet "Like bra – bare billig" er egnet til å påvirke etterspørselen. Kampanjen er derfor etter utvalgets syn i strid med markedsføringslovens paragraf 26", skriver Konkurranseutvalget i sin uttalelse.
Konkurranseutvalget mener det er mulig å måle kvaliteten på mobiltjenester, og at det derfor er mulig å objektivt fastslå om et produkt er bedre enn et annet.
Ikke like gode hastigheter
One Call leier kapasitet i Telenors nett, og det går frem av uttalelsen fra konkurranseutvalget at hastigheten strupes, slik at One Call-kundene ikke får like høye hastigheter som Telenors egne kunder. Dette skal ikke One Call ha vært klar over før i april, skriver konkurranseutvalget i sin uttalelse. Mens de fleste av Telenors kunder kan få opptil 42 Mbps i 3G-nettet, strupes hastigheten på 8 Mbps for One Call. Der hvor One Call-kundene har dekning gjennom Mobile Norways nett er makshastigheten 21,6 Mbps. De fleste av Telenors egne kunder strupes imidlertid også på 10 Mbps i 3G-nettet, hvis du ikke har ett av de dyreste abonnementene.
One Call har for øvrig ikke 4G ennå, dermed vil hastighetsforskjellen være enda mer dramatisk for de av kundene som har nye telefoner med 4G-støtte.
«One Call (ved Network Norway) har fått tilbud om å kjøpe høyere hastighet mot å betale et hastighetstillegg. De har foreløpig ikke ønsket å inngå avtale om å kjøpe høyere hastigheter. Network Norway og One Call kan altså få tilgang til de hastigheter som er mulig å oppnå i Telenors mobilnett (også 4G-hastigheter), men de har så langt ikke vært villige til å betale for dette», skriver Telenor i en kommentar til dette.
– Vi er glade for at en nøytral tredjepart har sagt seg enige i at kvaliteten på mobilnettet er en objektiv størrelse som enkel markedsføring verken bør eller kan undergrave. Telenors dekningsposisjon er særdeles viktig for våre kunder og en posisjon vi jobber knallhardt hver eneste dag for å opprettholde, sier leder for Mobile i Telenor, Bjørn Ivar Moen.
One Call vil ikke endre strategi
Øistein Eriksen, sjef i One Call, antyder overfor vårt søsternettsted Inside Telecom at de ikke kommer til å rette seg etter uttalelsen fra Konkurranseutvalget.
– Vi kan ikke endre strategi eller markedsbudskap bare fordi Næringslivets konkurranseutvalg er på kollisjonskurs med kundenes dom, sier Eriksen.
Han sier at de først og fremst er opptatt av at kundene er fornøyde, og at det at mange av kundene blir værende etter at de har byttet til One Call er et tegn på at kundene er fornøyde med selskapet.
– Kundene strømmer netto fra Telenor til One Call. Kundene velger One Call fremfor alle, og dette er godt dokumentert og kjent for alle operatører i bransjen, sier Eriksen til Inside Telecom.
Les også: Slik bygger Telenor mobilnett
(Kilde: Pressemelding, Inside Telecom)