Nettbutikker følger ikke loven
Forbrukerombudet har undersøkt rundt 40 nettbutikker for helsekost, klær, elektronikk og CD/DVD-er.
Konklusjonen er at rundt halvparten benytter mangelfulle og lovstridige salgsbetingelser overfor forbrukerne.
Mange nettbutikker oppga uriktig eller ingen informasjon om forbrukerens rett til å angre på kjøpet og muligheten til å reklamere. Noen butikker oppga ikke kontaktinformasjon.
Forbrukerombudet har nå utarbeidet salgsbetingelser som regulerer forbrukernes og de næringsdrivendes rettigheter og plikter etter någjeldende forbrukerlovgivning.
– Vi ønsker ikke å henge ut spesifikke netthandelssteder i denne omgang, men det finnes mange verstinger, sier Lars Grøndal, juridisk seniorrådgiver for Forbrukerombudet.
– Målet med betingelsene er å gi bedriftene et verktøy, som gjør dem bedre i stand til å følge reglene, sier Grøndal.
Betingelsene finner du på denne (PDF-fil) og en veiledning på denne siden (PDF-fil).
Les pressemeldingen på forbrukerombudet.no.
(Kilde: Aftenposten)