Tek.no

Nyhet

Kinesiske BYD vil prøve seg på Norge

Vil satse på det europeiske markedet med en elektrisk SUV – og kommer hit aller først.

BYD Tang EV600.
BYD
5 Mai 2020 12:15

Med elektriske biler, busser og lastebiler har den kinesiske kjøretøysprodusenten BYD gjort det stort på hjemmemarkedet, og nå står Europa for tur – med Norge som prøveprosjekt, melder selskapets europakontor.

Senere i år skal nemlig BYD slippe den elektriske SUV-en Tang EV600 her på berget. Denne skal være basert på en av produsentens bestselgende ladbare hybrider, men EV600 blir en helelektrisk utgave.

Rekkevidden oppgis til å være 520 kilometer basert på NEDC-standarden.

Les også
Vi fjernstyrte en kinesisk bil med nøkkelen

Vi skulle likt å si noe om prisene også, men her får vi bare smøre oss med tålmodighet – BYD har tydeligvis ikke planer om å si noe offisielt rundt dette før nærmere lanseringsdato.

Samtidig melder britiske Autocar om at prisen på det kinesiske hjemmemarkedet starter på rundt 260 000 RMB, noe som er omtrent 380 000 norske kroner med dagens kurs. Av spesifikasjoner lister de da opp firehjulstrekk, batteri på 82,8 kWh, 483 hestekrefter og 0 til 100 på 4,4 sekunder.

Ellers finner vi opplysninger om at bilen også kommer i en svakere variant med kun forhjulstrekk, 241 hester og 0 til 100 på 8,5 sekunder – men med like stort batteri.

Hva som vil være gjeldende når Tang EV600 kommer i salg her hjemme senere i år, gjenstår å se.

Et naturlig startpunkt

– Det norske markedet er det naturlige stedet å starte når vi ønsker å øke vår elektriske tilstedeværelse i Europa, mener direktøren for BYD Europe, Isbrand Ho.

BYD skal også blant annet ha en elektrisk varebil på gang.
BYD

Han peker da på at Norge er verdensdelens mest avanserte marked når det gjelder utbredelse og bruk av elektriske biler, og at erfaringene herfra vil komme godt med. Målet er uansett å etter hvert selge elbilen i andre europeiske land også.

BYD – som visstnok står for Build Your Dreams – har dessuten som mål å kunne tilby flere elektriske alternativer til kommersielle aktører også. Både vare- og lastebiler skal etter planen bli å finne på markedet før 2020 er over.

Les også
Derfor krangler Tesla og amerikanske myndigheter om 14,5 kilometer
annonse

Les også