Tek.no

Nyhet

Her er Volvo-elbilen i Norge – 9.000 nordmenn har vist interesse

Vi fikk ta en nærmere kikk på XC40 Recharge.

Volvo viste fredag frem XC40 Recharge i Oslo.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Volvo lanserte sin XC40 Recharge tilbake i oktober, og i dag var første anledning for norsk presse til å se – og sitte i – bilen på norsk jord.

XC40 Recharge får som kjent et batteri på 78 kilowattimer brutto (75 kWh netto) og det som skal bli en WLTP-rekkevidde på «minst 400 kilometer». Den får firehjulsdrift fra to elmotorer på 150 kW hver, totalt 300 kW eller 408 hestekrefter.

Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 660 Nm og 0–100 km/t skal gå unna på 4,9 sekunder.

Lading vil skje med inntil 11 kW gjennom ombordladeren og inntil 150 kW på hurtiglader. Sistnevnte skal gi lading fra nesten tomt til 80 prosent på rundt 40 minutter.

Førermiljøet foran. De som sterkt misliker de enorme infotainmentskjermene i moderne biler vil kanskje føle seg mer hjemme hos Volvo.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

9.000 på liste

Volvo har 9.000 nordmenn på interesseliste for bilen, og disse er i ferd med å bli oppringt i disse dager. Produksjonsstart skal skje i uke 37 i 2020, altså andre uken i september. De første kundeleveringene vil dermed skje sent på året, opplyser produktansvarlig Morten Ullbrathen i Volvo Car Norway til Tek.no og VG.

Noe av det som skiller den elektriske XC40 fra varianten med konvensjonell motor er blant annet at bagasjerommet er noen titalls liter mindre (413 liter), men Recharge har til gjengjeld noe bagasjeplass under panseret foran – nærmere bestemt 31 liter. Det gir stort sett plass til ladekabler og eventuelt en handlepose eller to.

Under bagasjeromsgulvet bak er det også et bittelite rom, men her kan du ikke oppbevare noe særlig av betydning. Bakluka er for øvrig elektrisk, og det vil være standardutstyr.

Les også
Slik er Volvo-elbilen mot konkurrentene
Bagasjerommet måler 413 liter, eventuelt 1373 liter med baksetene nedslått.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Betydelig tyngre

XC40 måler 4,43 meter lang, 2,03 meter bred (inkludert speil) og 1,65 meter høy. Bakkeklaringen er på 17,5 centimeter, vekten på rundt 2,1 tonn. Innvendig er det bygget et stålbur rundt batteripakka, og kollisjonsbjelkene er forsterkede for å kunne stå imot den høyere energien som vil oppstå i et krasj som følge av at vekten er betydelig høyere enn i den konvensjonelle XC40-versjonen.

Volvo hevder selv at bilen er en av de sikreste de noen gang har laget. 19-tommers hjul vil være standard, men dekkene bak vil være bredere for å kompensere for høyere vekt.

Baksetet har greit med plass. Høyden gjør at det er enklere å sitte fullt oppreist her enn for eksempel i søstermodellen Polestar 2.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Innvendig er XC40 brukbart romslig. Formen gjør at undertegnede (1,83 meter høy) kan sitte fullstendig oppreist i baksetet uten problemer, men XC40 har samtidig det samme problemet som mange andre elbiler: Batteriet under gulvet gjør at gulvet heves, og sitteputa i baksetet blir noe lav og uten støtte for lårene. Det kan potensielt være et problem om det skal sitte voksne i baksetet på langturer.

Beinplassen bak er middels – god nok til å sitte relativt komfortabelt, men Volvo klarer ikke å gjøre mirakler i en bil som er under 4,5 meter lang. Sort tak innvendig er dessuten standard, noe som gir et ganske mørkt inntrykk av interiøret, men det vil være mulig å få glasstak som tilvalg, opplyser Volvo.

19-tommers hjul vil være standard. Disse er altså 20-tommers.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Android-system

Foran har Volvo valgt en noe mer konvensjonell tilnærming enn mange andre elbilprodusenter i disse dager. De har en touchskjerm, men det er langt fra like gigantisk som for eksempel hos søstermerket Polestar.

Systemet innvendig er imidlertid det samme – et Google-utviklet system med Maps, Play Store og Assistant innebygget. Volvo-systemet skiller seg noe fra Polestar-systemet i fargevalg og liknende, men ellers skal de to være identiske, altså utover at Polestar har større skjerm.

Det lille vi rakk å prøve av systemet tydet på at dette bør bli en veldig god opplevelse. Navigasjonen var intuitiv, skjermen svært veloppløst og skarp og ikke minst enormt responsiv.

Infotainmentsystemet er Google-utviklet. Det virket veldig lovende, selv om ikke alle knapper virket å fungere helt etter hensikten.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Én versjon - mye utstyr

Volvo XC40 koster som tidligere annonsert 499.900 kroner inkludert frakt og levering, og det skal være for en velutstyrt utgave (XC40 Recharge P8 AWD). Oppvarmede seter både foran og bak, varme i ratt, ryggekamera og altså elektrisk bakluke er eksempelvis standardutstyr. Sportsseter, lydanlegg fra Harman/Kardon og adaptiv cruisekontroll får du og.

En typisk kundebil med teknikkpakke og vinterhjul på toppen vil ligge på rundt 530.000 kroner, ifølge Volvo.

Norge skal være prioritert i det europeiske markedet, sammen med Nederland, og Volvo forventer god tilgang på biler hit i 2020, uten at de ønsker å oppgi noe leveringsvolum foreløpig.

Se flere bilder i galleriet under.

annonse

Les også