Tek.no

Nyhet

Kia varsler full brems i leveransene av både e-Niro og e-Soul resten av året

Og kanskje også neste år.

Hanne Hattrem, VG
28 Juni 2019 15:30

Mens Tesla pumper ut biler i Norge, sliter konkurrenten Kia med leveransene av både e-Niro og kommende e-Soul.

Nå melder de i en epost til ventende kunder at de kun ser for seg å kunne levere ut mellom 150 og 250 e-Niro og mellom 200 og 250 e-Soul i år. Det var Teknisk Ukeblad som omtalte saken først.

Batterimangel og stor etterspørsel

– Det stemmer at vi i dag har informert kunder på venteliste at vi vil få langt færre elbiler i år enn antatt. En veldig beklagelig situasjon, sier Kia Norges informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge til Tek.no.

Mette Simonsen Sauge i Kia Norge sier situasjonen er veldig beklagelig.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– E-Niro og e-Soul er to veldig bra biler som det har vært stor interesse rundt og etterspørsel etter - i hele Europa. Etterspørselen er langt større enn det fabrikken har forutsett, og de klarer ikke produsere nok biler. Det skyldes i hovedsak mangel på batterier. Etterspørselen i Europa er jo økende også fordi flere land nå innfører insentiver på kjøp av elbil, sier Sauge.

I e-posten peker den norske Kia-importøren også på at nye og strengere regler for nullutslippsbiler trer i kraft i Europa neste år, og at det kan gjøre at produsentene skyver på nullutslippsbiler til 2020 eller til og med 2021.

Da Kia offentliggjorde prisen på 377 400 kroner for e-Niro i fjor høst, varslet de at de så for seg å levere rundt 2 000 biler i Norge i 2019.

Så langt i år har Kia levert ut noe i underkant av 600 e-Niro, så totalt ligger det altså nå an til rundt 800 biler i 2019.

For e-Soul, som skal ha leveringsstart i juli/august, anslo Kia tidligere at det skulle komme mellom 1 500 og 2 000 biler til Norge i år. Det tallet er altså også justert ned til rundt en tidel.

E-Niro har generelt fått gode kritikker for lang rekkevidde og god innvendig plass. Den offisielle rekkevidden er 455 kilometer WLTP.
Hanne Hattrem, VG

Kan bli like dårlig neste år

Kia skriver på egne informasjonssider at de 960 første reservasjonsholderne i køen for e-Niro så langt har fått anledning til å skrive kontrakt på bilen, et tall som sist ble oppdatert 19. juni.

I e-posten melder de også at leveringssituasjonen neste år i verste fall kan bli lik situasjonen i år, altså mellom 750 og 800 biler. Det kan bety at ventetiden blir ekstremt lang for reservasjonsholderne.

Tidlig i mai opplyste Kia at de fortsatt hadde 5 200 reservasjoner på e-Niro.

Også nye e-Soul vil komme i et betraktelig lavere antall enn tidligere varslet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Som hos Opel

Situasjonen kan minne om situasjonen for Opel da de lanserte Ampera-e i Norge i 2017. De så seg etter hvert nødt til å stanse salget av bilen fordi køen ble så lang at oppgitt ventetid var på rundt to år.

I etterkant justerte de opp prisen betydelig, selv for kunder som allerede hadde signert kontrakt. Det skyldtes blant annet at Opel ble solgt fra Ampera-e-produsent General Motors til PSA-gruppen, noe som endret kjøpsbetingelsene for Opel.

Opel har slitt med å bli kvitt Ampera-e i 2019-versjon til den prisen de har ønsket.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Tidligere i år varslet imidlertid Opel at de hadde rundt 1500 biler tilgjengelig for nysalg i år, men etter at interessen var laber måtte de justere ned prisen med 40 000 kroner.

Fortsatt er det tilsynelatende biler igjen til levering i 2019, til en pris på i underkant av 370 000 kroner inkludert levering.

Tesla har på sin side nylig rundet 10 000 leveranser av Model 3 i Norge så langt i 2019.

annonse

Les også