Tek.no

Nyhet

Ny elsparkesykkelgigant lanserer i Oslo

Benoit Tessier/Reuters/NTB scanpix
5 Juli 2019 08:29

Allerede driver fem selskaper elsparkesykkel-utleie i Oslos gater, og fredag gjør et nytt sin ankomst. Denne gangen er det ingen ringere enn giganten Lime som åpner drift i hovedstaden.

– Oslo har vist andre byer hvordan et bilfritt sentrum gir mindre forurensing og et
bedre bymiljø. Det er utrolig gøy å endelig kunne lansere vår delingsplattform for
mikrotransport i en så fremtidsrettet og bærekraftig by som Oslo, sier Toby Sun,
en av grunnleggere i Lime, i en pressemelding.

Det var Shifter som omtalte saken først.

Ber om mer regulering

Lime

Lime opererer allerede i over 100 byer verden rundt, blant annet Stockholm og København, og har 10 millioner registrerte brukere. Syklene deres er lett gjenkjennelige på grunn av sin knæsjgrønne farge.

I juni tok skadelegevakten i Oslo imot nesten fire brukere i døgnet med elsparkesykkelrelaterte skader. Lime sier de ønsker å sette større fokus på sikkerhet og at de ønsker strengere regulering av elsparkesykler velkommen. At elsparkesykler er definert som sykler i Norge gjør det vanskelig for lokale myndigheter å regulere utviklingen.

– Vi støtter all regulering som gjør det tryggere å kjøre el-sparkesykkel. Vi deler
mange av de samme målene som lokale myndigheter og har mye erfaring som vi
tror vil være nyttig for norske politikere, sier Sun.

Et lokalt team skal stå for vedlikehold, lading og utplassering av sparkesyklene.

Lime

Ikke blant de billigste

Lime bruker en egenutviklet elsparkesykkel kalt Lime-S. Prisstrukturen blir den samme som hos de øvrige selskapene, med en kostnad for å låse opp sykkelen og deretter en pris per minutt.

Lime blir heller ikke blant de billigste. 10 kroner for å låse opp sykkelen er det samme som alle selskapene tar, men tre kroner minutter for å kjøre plasserer Lime langt opp på prisstigen.

Tier er foreløpig det billigste selskapet i Oslo, med 1,50 kroner i minuttet, mens Voi har såkalt dynamisk prising hvor prisen varierer etter pågangen. De tar fra to til tre kroner minuttet. Tre kroner minuttet er også prisen hos Circ (tidligere Flash), som har litt mer påkostede sykler med større hjul, mens norske Zvipp og Ryde begge tar to kroner minuttet.

Sun i Lime sier til Tek.no at de lanserer med noen hundre sykler i Oslo, og derfra skalerer etter kundenes etterspørsel.

annonse