Tek.no

Nyhet

Her er Volvos elektriske XC40

Også norsk pris er klar.

Volvo
16 Okt 2019 18:45

Volvo avduket onsdag sin første elbil, som har fått navnet XC40 Recharge. Det skjer etter at de i ukevis har sluppet små drypp om bilen.

Bilen er som navnet antyder en elektrisk versjon av XC40, og som ventet får den det samme batteriet som søstermerket Polestars Polestar 2, nemlig 78 kilowattimer brutto.

Over 400 km rekkevidde

Volvo er også forbilledlig ærlig ettersom de også oppgir netto utnyttbar kapasitet, som er på 75 kilowattimer. Bufferen i topp er altså relativt sett ganske liten.

Bilen er foreløpig ikke typegodkjent i henhold til WLTP, men Volvo estimerer en offisiell rekkevidde på over 400 kilometer etter WLTP og over 320 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Utvendig er bilen identisk med den konvensjonelle XC40-modellen, med målene 4,43 meter lang, 2,03 meter bred (inkludert speil) og 1,65 meter høy.

Det gjør at den er noe kortere, men bredere og høyere enn nevnte Polestar 2. Det er sannsynligvis også årsaken til at rekkeviddemålet er noe lavere for XC40 enn for Polestar 2.

Bagasjerommet er oppgitt til 413 liter, og bilen har i tillegg et lite lagringsrom under panseret.

Volvo

Firehjulsdrift

Ellers er mange av de øvrige spesifikasjonene også identiske med Polestar-bilen, noe som i og for seg ikke er så underlig med tanke på at de to bilene bygges på samme plattform, kalt CMA. Det betyr to elmotorer på 150 kilowatt hver (totalt 300 kW/408 hestekrefter), 660 Nm dreiemoment og firehjulsdrift.

0-100 kilometer i timen skal gå unna på 4,9 sekunder og toppfarten er 180 kilometer i timen. XC40 vil videre leveres med AC-lading inntil 11 kW og hurtiglading inntil 150 kW, som åpner for å lade fra 0 til 80 prosent på rundt 40 minutter.

Volvo

490.000 kroner i Norge

Volvo er også klare med norsk pris på bilen allerede ved lansering. XC40 Recharge vil ha en veiledende pris på 490.000 kroner ekskludert frakt og levering. Det plasserer den i et landskap hvor den konkurrerer med biler som den nye og rimeligere Audi e-tron-varianten og ikke minst kommende Tesla Model Y.

Polestar 2 koster dessuten også litt mindre enn XC40, med en pris for lanseringsversjonen på 469.000 kroner. I motsetning til Polestar-bilene skal imidlertid XC40 produseres i Europa, nærmere bestemt i Gent i Belgia.

Volvo

XC40-prisen skaffer deg et utstyrsnivå som tilsvarer det Volvo ellers kaller «R-Design», som betyr at den kommer med relativt mye utstyr. Sportsseter, parkeringssensorer, takrails (med makslast 75 kilo), oppgradert lydanlegg og adaptiv cruisekontroll vil være standard.

Den vil også – garantert til glede for mange norske kunder – kunne fåes med hengerfeste med tillatt hengervekt på 1500 kilo. Det er noe mindre enn biler som Tesla Model X (2250 kg), Audi e-tron (1800 kg) og Mercedes-Benz EQC (1800 kg), men mer enn Tesla Model 3 (910 kg) og Jaguar i-Pace (750 kg).

– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett fram til i lang tid. XC40 blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og med de egenskapene bilen har tror vi dette blir en perfekt elbil for Norge, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Norge.

Volvo

Kommer i slutten av 2020

Etter at Volvo åpnet for interesseliste i slutten av september har over 7000 nordmenn registrert seg. Volvo sier de vil åpne for bestilling i uke 3 i 2020, og at de første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal samme år. Volvo Norge sier de venter at Norge vil få god tilgang på biler.

Vi spurte Trosby om det er sannsynlig at det kommer flere versjoner av bilen etter hvert, muligens med mindre batteri.

– Det kjedelige svaret er dessverre at jeg ikke kan kommentere fremtidige produktlanseringer, sier han.

Volvo

Alle skal hete Recharge

Volvo melder for øvrig at XC40 Recharge blir en del av en helt ny modellportefølje som heter nettopp Recharge og vil inkludere alle selskapets elbiler og ladbare hybrider.

Alle bilene de lanserer fremover vil være elektrifisert på en eller annen måte, enten som «mildhybrid» (altså ikke ladbar), ladbar hybrid eller helelektrisk.

De neste fem årene skal Volvo lansere en ny elbil hvert år, og målet er at halvparten av selskapets bilsalg skal være rene elbiler i 2025.

Volvo
annonse