Samsungs omsetning stuper – varsler ny mobilstrategi
Mobilgiganten har for alvor begynt å slite i den harde konkurransen.
Elektronikkselskapet Samsung Electronics er både verdens største teknologiselskap og verdens største produsent av mobiltelefoner, etter å ha tatt markedsandeler fra blant andre Apple i relativt høyt tempo de siste årene.
I den knallharde konkurransen på mobilmarkedet er vinden imidlertid nå i ferd med å snu for den sørkoreanske giganten. Det kommer tydelig frem i de seneste kvartalsresulatene, som selskapet nylig la frem.
Overskuddet ned med 73,9 prosent
For det tredje kvartalet i år melder Samsung om et samlet driftsoverskudd for alle sine avdelinger på litt over 4 billioner sørkoreanske won (KRW), som tilsvarer cirka 25,6 milliarder norske kroner. Dette er en nedgang på hele 60 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.
For mobilavdelingen alene var tallene enda verre. Der lå driftsoverskudd på 1,75 billioner won, som tilsvarer en nedgang på vanvittige 73,9 prosent sammenlignet med samme periode i 2013. Dette er det svakeste resultatet siden andre kvartal i 2011.
Som en viktig årsak til de svake kvartalsresulatene peker Samsung på den stadig tøffere priskonkurransen, som fører til en synkende gjennomsnittspris på mobiltelefoner. Ifølge selskapet øker markedsandelen til telefoner i det midtre og lave prissegmentet, samtidig med at prisene på eksisterende modeller på markedet kuttes.
Mer kostnadseffektive modeller
For å bedre tilpasse seg den nye markedssituasjonen varsler Samsung i pressemeldingen at de skal ta til dels store grep i mobilavdelingen sin, som tilsynelatende vil innebære å blant annet satse på større bredde.
Selskapet sier at de skal fokusere sterkt på å heve konkurranseevnen i alle prissegmenter, noe som blant annet betyr å differensiere mobiltelefonene sine enda mer. Som eksempler nevner selskapet satsingen på metallrammer, som vi så med den nye Galaxy Alpha-modellen, og fleksible skjermer.
Differensieringen skal også i økende grad begynne å gjelde for nettbrett, ifølge Samsung. Samtidig vil strategien når det gjelder den videre produktutviklingen bestå i større «strømlinjeforming» av produktene sine i samtlige prissegmenter, for å gjøre dem mer konkurransedyktige på pris.
Samsung sa også at de har stor tro på sin nye kjempetelefon: Med Galaxy Note 4 har selskapet tenkt nytt »