Advarer mot omstridt nettsted
En rekke forbrukere føler seg lurt av nettstedet, som tilbyr en fullstendig unødvendig tjeneste.
Mange bileiere som har besøkt nettstedet, er blitt fristet til å slå til på det de trodde var et tilbud om gratis prisvurdering av bruktbilen, bare for å oppdaget at de fikk tilsendt en regning på 399 kroner for en tjeneste de kan få gratis andre steder.
– Dette er en tulletjeneste som er helt verdiløs. Alle bilforhandlere sitter med lister og listepriser på årsmodellene, et slikt svar kan du få fra hvilken som helst bilforhandler, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til NTB.
Flere lovbrudd
Bakgrunnen for at ombudet nå går ut og advarer mot nettstedet er at flere forbrukere har klaget til Forbrukerombudet om det som er åpenbare lovbrudd både på markedsføringsloven og e-handelsloven.
– Det går for det første ut på at folk opplever at de blir prisgitt en avtale uten at det klart og tydelig framgår at de faktisk inngår en avtale der de skal betale for noe. Enkelte sier at de trodde det var gratis og at det er veldig fort gjort å fylle ut skjemaet uten at dette er klart og tydelig oppgitt, sier Elton Haug.
Ifølge e-handelsloven skal kundene, når de kjøper noe på nettet, få tydelig beskjed om at de nå inngår en avtale om å kjøpe noe. De skal få opp en oversikt over alle kostnader slik at de selv kan vurdere prisen og se hvor mye det koster før de klikker på en knapp og dermed aksepterer vilkårene. Vilkårene skal også framgå klart og tydelig på nettstedet.
Oppfyller ikke kravene
– Praksisen de har lagt opp til på bilpris.net oppfyller ikke kravene i e-handelsloven. De har også utelatt å nevne at kundene har angrerett. Det står kanskje så vidt nevnt inne i vilkårene hvis man leter og klikker seg inn der, sier Elton Haug.
Prisvurderingstjenesten er lagt opp for å raskt fange interessen til folk, slik at de raskt og greit fyller ut skjemaet uten å ta seg bryet med å lete etter og gjennomgå listen over vilkår og betingelser. Dette er et klart brudd på markedsføringsloven.
Kunder som har klaget til nettstedet, har også opplevd en tøff tone tilbake. Nettstedet sender ut inkassokrav til tross for klagene og krever inn pengene til tross for protester.
– Vi tok kontakt med det første firmaet de brukte for å drive inn krav, og dette firmaet sa da opp avtalen. Da fant de seg et nytt firma som er helt ukjent for oss og umulig å finne ut hvem som står bak. Dette gjelder også selve bilpris.net, som mangler opplysninger om kontaktinformasjon, om de er registrert i Brønnøysund og hvem som står bak, sier seksjonssjefen i Forbrukerombudet.
Det er enda et tegn på at det er useriøse, mener ombudet.
Versting på nett
Undersøkelser tyder på at det er de samme som står bak bilpris.net som står bak bilpris.se i Sverige. Svenske forbrukermyndigheter har gått til domstolen i Sverige for å få det svenske nettstedet til å betale «markedstörnadsavgift», en form for gebyr, på 3 millioner svenske kroner i en helt tilsvarende sak.
Nå oversender de norske forbrukermyndighetene sin sak til de svenske forbrukermyndighetene og ber dem om å ta grep i saken.
– Dette er helt klart en verstingside. På nettet har vi aldri sett noe som er verre enn dette her, fastslår Frode Elton Haug.
NTB har ikke lykkes i å komme i kontakt med personene bak bilpris.net. (ANB-NTB)