Treg start for iPhone 5C
Forhåndssalget i USA gikk sakte, og "billigmobilen" til Apple kan komme til å feile i Kina.
Det spørs om ikke Apple lagde "billigmobilen" sin litt for dyr. Da iPhone 5C ble lagt ut for forhåndssalg i USA tidligere denne uken, ble den ikke revet bort fra hyllene, slik vi har sett tidligere med andre iPhone-modeller.
Fem timer etter at Apple åpnet forhåndssalget var iPhone 5C fortsatt tilgjengelig i alle farger, og hos alle de amerikanske mobilseskapene, ifølge Bgr.com.
"Det faktum at det er plenty med 5C-er tilgjengelig over hele fjøla, kan bety at leveransene er rikelige, og at Apple ikke trenger å bekymre seg for å gå tomme. Imidlertid kan det også bety at flere er interesert i iPhone 5S, eller at etterspørselen etter iPhone 5C rett og slett ikke er like høy som den har vært med tidligere iPhone-modeller," skriver nettstedet.
Selv om det altså tok lengre tid enn normalt, ble til slutt alle 5C-er med leveringsdato 20. september forhåndsbestilt i USA. De gule iPhone 5C-ene med 16 GB minne ble utsolgt føst. Nå er leveringsdatoen 4. oktober for flere farger og størrelser.
For dyr?
Prisen på iPhone 5C vil ligge ganske tett opptil toppmodellen 5S, noe som gjør at disse to modellene kanskje konkurrerer om mange av de samme kundene. På forhånd trodde imidlertid de fleste at Apple skulle lage en langt rimelige iPhone, og særlig med tanke på det kinesiske markedet.
Bloomberg melder derimot at for eksempel produsenten Xiaomi selger sin nye smartmobil til under en fjerdedel av det iPhone 5C koster i Kina.
"iPhone 5C er tilsynelatende en mellomklassemobil som ikke i tilstrekkelig grad klarer å utvide markedet for iPhone til kjøpere med lavere inntekt," sier analytiker Francis Sideco i IHS til Bloomberg.
Gull som gjelder i Kina
Om gul var mest populært blant iPhone 5C-kjøperne i USA, er det en annen ny farge som trolig vil få mest oppmerksomhet i Kina når toppmodellen iPhone 5S kommer i salg der. Ifølge Bloomberg er kineserne mer fascinert av gullfargede produkter enn vestlige forbrukere.
"Dingser med gullfarge er populære blant high-end-forbrukere," sier analytiker James Yan fra IDC i Kina til Bloomberg.
"Kinesiske forbrukere har vanligvis en "vise seg fram"-kultur. Dette fenomenet er tydeligere når det kommer til forbrukerelektronikk," sier Yan videre.
Forhåndssalg av iPhone 5S i Kina og Hong Kong tyder også på at det er den gullfargede utgaven som er desidert mest populær.