– Microsoft burde droppe Windows-navnet
Anerkjent nettsted mener merkevaren ikke lenger passer.
Microsoft
Burde Microsoft slutte å tviholde på Windows-navnet? Det mener Europa-redaktøren til det anerkjente nettstedet
The Verge
Tom Warren, i en kommentar, hvor han går grundig til verks med å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.
Windows-merkevaren har fulgt Microsoft siden lanseringen av den første utgaven av det populære operativsystemet i 1985. Siden den gang har Windows vært preget av både opp- og nedturer, og kanskje litt for mye av sistnevnte til at ryktet er godt nok, hevder Warren.
Mobil hverdag
Windows 8 prøver å forene skrivebord og mobilplattform.Foto: Hardware.no
Vi er nemlig inne i en ny hverdag, hvor mobiltelefoni utgjør en stadig større del av hverdagen til vanlige forbrukere. Android og iOS leder vei, mens Windows Phone tusler forsiktig etter.
Med utgivelsen av
Windows 8
forsøkte Microsoft med brask og bram å sy sammen skrivebord og mobiltelefon én gang for alle, men Warren spør seg om ikke den amerikanske programvaregiganten kunne ha tjent på et håndfast skille isteden.
Ujevn Windows
Windows Vista ga Microsoft et frynsete rykte. Her blir operativsystemet annonsert i juli 2005.Foto: Microsoft
Windows har et ujevnt rykte, og Microsoft har en glimrende mulighet til å hevde seg på mobilmarkedet uten dette navnet. Warren tror at mange har kritisert Windows 8 ekstra sterkt fordi det ukjente grensesnittet har navnet «Windows», og at dette har vært en altfor stor omveltning.
I tillegg er det den nevnte ryktefaktoren. Windows ME og Windows Vista er utskjelt og skambelagt, mens slappe maskinvareutgivelser og bloatware har bidratt til å presentere Windows som noe skranglete og svakt.
Sikkerhetsproblematikken med Windows gjør seg også gjeldende, og det samme kan sies om opplevelsen for sluttbrukeren. Mens stasjonære skrivebordsmiljøer i og for seg har fungert sømløst for brukerne opp gjennom årene, er de nå i ferd med å gå over til mobile enheter.
Og det er her Apple har tatt over ledelsen med sine stødige produkter som iPhone og iPad, som gir brukerne en enkel og smertefri opplevelse.
Tydelig skille
Microsoft Surface er et spennende produkt og merkevare, mener The Verge.Foto: Microsoft
Warren foreslår at Microsoft kan fortsette å bruke Windows-navnet for bedrifter og skrivebordet, men at de burde bytte navnet på mobilplattformen.
Surface
er et naturlig valg, ifølge dem.
Nettsiden viser til at Microsoft har lyktes i å skape en ny merkevare tidligere, med sin Xbox-konsoll. Denne spillmaskinen vil nå bli brukt til mye mer enn bare spill, ettersom Microsoft lanserer tjenester som
Xbox Music
og slipper til filmaktører som
norske Comoyo
.
Brukervennlighet burde være førsteprioritet, og et klart skille mellom ulike plattformer kan bidra til å tydeliggjøre dette for sluttbrukeren. Warren mener at Surface representerer begynnelsen for denne nye æraen for Microsoft.
Windows Blue
kan således være første skritt i en ny retning for Microsoft, men det gjenstår å se hvordan selskapet tilpasser seg den nye virkeligheten.
Hva mener du? Er tydeligere «branding» et viktig steg, eller har det ikke noe å si? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!
Microsoft har så langt ikke besvart Hardware.nos henvendelser.
(Kilde:
The Verge
)
Les også
Neste versjon av Windows er lekket på nett
Les også
Microsoft-nettbrettet i salg denne uken
Les også
Microsoft angriper Gmail
Les også
– Derfor endret vi design
Les også
– Android vinner mobilkrigen mot Apple
Les også
Microsoft i full klinsj med Apple
Les også
– Kan bety begynnelsen på slutten for Microsoft
Les også
Microsoft: – Vi har ingen plan B
Les også
Dette bør du vite før du kjøper Windows 8