Til hovedinnhold

Doom-våpen var leketøy

Av: Mikael H. Groven

SAN FRANCISCO (Gamer.no): To av skaperne av det banebrytende skytespillet Doom fra 1993 hadde et foredrag om hvordan spillet ble til på dagens Game Developers Conference – den første såkalte Postmortem som har blitt gjort på tittelen.

Her fikk vi servert humoristiske tilbakeblikk og anekdoter om hvordan klassikeren ble til av John Romero og Tom Hall.

Prosjektet kom først skikkelig i gang da id Software fikk skaffet seg en Next-datamaskin (en Steve Jobs-teknologi) til 11 000 dollar. Men det var ikke bare dyr teknologi som var viktig for at Doom ble som det ble.

Vi ble fortalt at man prøvde å modellere alle fiendene i spillet i leire, før så å ta bilder av dem med et videokamera. På den måten kunne de se naturtro ut i selve spillet. Akkurat det fungerte dårlig, spesielt med tanke på animasjoner og at leire smelter under varme lamper.

Gode minner fra helvete.

Våpenutvalget var bredt og spennende i Doom, men kilden for arsenalet er noe overraskende.

– Alle skytevåpen i spillet ble kjøpt på Toys 'R' Us (lekebutikk), tatt bilde av og puttet inn i spillet. Nå fikk vi bare tak i tre-fire våpen, så når vi skulle ha spesielle varianter festet vi på andre ting slik at de ble mer eksotiske, sa John Romero på foredraget.

Før han forsikret oss:

– Og ja, vi lekte oss med de våpnene hele tiden på kontoret!

I dag jobber både John Romero og Tom Hall for Loot Drop, som er en stor kontrast til id Software. Deres fokus er nemlig på sosiale spill for den store masse fremfor massedrap av demoner.

PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Les også
Her kan du spille mens du tisser
Les også
Tyskerne får endelig spille Doom
Les også
Rambo får nytt spill
Les også
Slik skapte de Worms
Les også
De 5 beste skytespillene i tredjeperson
Les også
Kansellerer årets gærneste spill
Les også
Vil plukke hjerner med spillutstyr
Les også
Svake kritikker ga aksjesjokk
Les også
– Krigsspill er bra for psyken
Les også
Tilbakeblikk: Lands of Lore
Les også
PC-spilling opp 20 prosent i 2010
Les også
L. A. Noire - Et av årets mest spennende spill
Les også
Homefront kan bli årets beste skytespel
Les også
Klar for litt rumpedasking?
Les også
Gled deg til disse spillene i mars!
Les også
Her er den beste spillmusikken
Les også
Anmeldelse: Back to the Future Episode 2 (PC)
Les også
– Dette spillet må forbys
Les også
Anmeldelse: Bulletstorm
annonse