Tek.no

Nyhet

Husker du disse mobiltelefonene?

Flere år før iPod og iPhone lagde HTC iPaq. Men det sluttet ikke der.

Espen Irwing Swang, Amobil.no
15 Okt 2014 17:10

Historien om HTC er historien om et selskap som bygget stein på stein til de nådde toppen . Det er også en historie som viser at avstanden mellom suksess og fiasko ikke alltid behøver å være så stor. Visste du at HTC var først ute med en PDA du kunne ringe med, en mobiltelefon med Windows, og smartmobiler med Android?

Vi møtte danske Peter Frølund, leder for HTC i Norden og England, for å bli bedre kjent med HTC. Han kom til selskapet i 2005, som den tredje ansatte i Europa.

Milliardærdatterens prosjekt

Styreleder i HTC, Cher Wang, vil gjerne vite hva vi mener om selskapets nye produkter. Foto: Privat

Det hele startet i Taiwan for 17 år siden. Da grunnla Cher Wang, HT Cho og Peter Chou et elektronikkselskap. I utgangspunktet skulle de produsere bærbare datamaskiner. Men konkurransen var tøff, og grunnleggerne innså snart at det var større muligheter innen håndholdte enheter.

Ifølge historien ble HTC oppkalt etter den ene grunnleggeren, HT Cho (HTC). Men Cho ønsket ikke å bli så sterkt knyttet til merkenavnet. I stedet skulle HTC stå for High Tech Computers.

Cher Wang har vært styreleder i HTC fra starten av. Hun er datter av Wang Yung-Ching, som grunnla Formosa Plastic Group. Han var ifølge New York Times en av verdens rikeste menn.

Cher Wang investerte i HTC, og da HTC var på høyden i 2011, var hun en av verdens 50 rikeste kvinner. Wang er fremdeles god for milliarder av dollar, men holder helst en lav profil. Hun sier hun heller vil investere penger på å realisere ideene sine, enn å bruke dem på seg selv.

Peter Frølund kom til HTC i 2005. Han var den tredje HTC ansatte i Europa. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

I dag er Peter Chou selskapets toppsjef. Hans rolle har hele tiden vært å utvikle HTCs produktportefølje. Med sine kontakter i Microsoft, Google og de største operatørene i verden, har han ved flere anledninger vært rangert som en av bransjens aller mest innflytelsesrike personer.

Tiden som OEM-produsent

HTC hadde solid startkapital, og kom raskt i kontakt med de største aktørene i bransjen. Som OEM-produsent utviklet HTC produkter som andre setter sitt merkenavn på. Og flere av produktene ble suksesser.

Blant produktene du kanskje kjenner er Compaq iPac, en av de første personlige digitale assistenter (PDA-er). Disse hadde et operativsystem utviklet av Microsoft, og ble et alternativ til amerikanske Palm, som var en PDA med et enklere brukergrensesnitt. Compaq iPaq var også det aller første produktet HTC fikk på markedet, to år etter starten i 1997.

HTC laget også Palm-telefonen Treo, og den legendariske O2-mobilen O2 XDA. Denne ble også solgt under merkenavnet iMate i markeder der operatøren O2 ikke hadde noen virksomhet. Den store populariteten til de første HTC-produktene medførte at de også ble tatt inn til Norge, men da under navnet Qtek. Salget genererte store inntekter, og bidro til å gjøre importøren Dangaard til en pengemaskin for eierne.

Suksessen førte også til at HTC øynet en mulighet for å komme seg på markedet under sitt eget merkenavn.

Tett samarbeid med Microsoft

Peter Frølund snakker gjerne om HTCs opptur.

– Om du kikker på vår roadmap for de siste 17 årene vil du se at vi har jobbet svært tett med Microsoft, og mange av produktene vi har utviklet sammen med Microsoft har vært banebrytende. Etter iPaq kom farge-PDA-en O2 XDA, som også ble kalt Joey, sier Frølund.

Siden gikk det slag i slag frem til den neste milepælen, Orange-mobilen SPV i 2002. Dette var den første mobiltelefonen HTC laget. Det hadde riktig nok vært mulig å ringe med enkelte av de siste PDA-modellene, men dette var først og fremst produkter tilpasset bedriftsmarkedet. Den gang fantes det ikke noen BlackBerry, og det viktigste var å få e-post og liknende ut til mobiltelefonene.

Da O2 slapp XDA, en PDA du kunne ringe med, var det mange som var blanke i øynene. Dette er HTCs aller første mobiltelefon. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

I denne perioden hadde HTC en jevn vekst i business-segmentet. Den første mobiltelefonen selskapet solgte store mengder av var SPV 500, en Windows-mobil med vippetast under skjermen. Men det var først med HTC Diamond at HTC virkelig ble et forbrukerprodukt. Så kom HTC Touch i 2007, omtrent samtidig som den første iPhone-modellen. Touch var den første HTC-mobilen med kapasitiv skjerm. Frem til da måtte du trykke på skjermen med en penn.

Senere skulle det vise seg at Apples inntog skulle få stor betydning for alle aktørene på dette markedet.

Store PDA-er med tastatur og eget grensesnitt

Qtek 9000 var direktørmobilen fremfor noen. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

I HTC har de aldri vært redd for å prøve ut nye konsept. De lanserte flere spesielle produkter med tastatur, som Qtek 9000 og 9100. Qtek 9000 var en stor PDA med en skjerm du kunne åpne opp og dreie. På 9100 vippet du opp skjermen på, for å komme til tastaturet.

Da Touch kom på markedet med en 4,3 tommer stor skjerm, var Peter Chou i møte med en større europeisk operatør, der Frølund jobbet på denne tiden.

Chou ville at operatøren skulle satse på Touch, men møtte stor skepsis. En mobiltelefon med 4,3-tommer skjerm ville bli umulig å selge, mente operatøren. Vi kan smile av dette i dag, når telefoner med 4,7 tommer skjerm omtales som mini- eller kompaktmodeller.

TyTN II var relativt stor og tung. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Men operatøren gikk med på å prøve Touch i markedet, og det ble en suksess.

Det spesielle på denne tiden var at HTC kunne lage sitt eget brukergrensesnitt på toppen av Microsoft sitt. Slik er det på Android i dag, mens Microsoft lukket muligheten fra og med Windows Phone 7. Siden har HTC ikke hatt særlig suksess med noen Windows-modell.

Google ville ha HTC på laget

På denne tiden ble også Andrew E. Ruben ansatt i Google for å styre utviklingen av Android. Ruben hadde tidligere jobbet med det såkalte Sidekick-prosjektet. Dette var en PDA-liknende mobil, som fikk sitt navn fordi skjermen kunne trekkes til siden og avdekke et qwerty-tastatur. Da Ruben fikk ansvaret for Android kontaktet han HTC, som stilte programvareutviklere til disposisjon for Google.

HTC tok også en aktiv rolle i arbeidet med å få operatørene med på utviklingen av Android. Frølund forteller at han blant annet hadde møter med norske operatører, men at de ikke syntes Android virket særlig interessant. Hvorfor fikk han aldri noe svar på.

Den første Android-mobilen i verden ble produsert av HTC og solgt som en T-Mobile-telefon i USA. Den første som kom til Europa var HTC Magic, som ble lansert av Vodafone.

Telefonen ble lansert i Barcelona. Og bare en uke før lanseringen skulle finne sted ble det besluttet å gjøre endringer på menytastene. Det førte til hektisk aktivitet ved fabrikken i Taiwan. Men dagen før lansering kom den med fly til Barcelona, og lanseringen ble en suksess.

Mens versjonen som gikk til USA hadde et rent Google-grensesnitt, fikk HTC Magic den første utgaven av Sense. Mange husker nok den spesielle HTC-klokken på startskjermen, og de 7 startskjermene.

Produserte den første Nexus-mobilen

Da Google ville lage sin egen mobil kontaktet de HTC. Resultatet ble Nexus, eller Desire, som den heter i HTC-varianten.

HTC var også den første til å produsere en Nexus-mobil for Google. I HTCs egen versjon het den HTC Desire. Dette ble en bestselger. Det ble også HTC Legend, som var den første mobilen med et metallchassis.

Dette var et stort år for HTC, som fikk et luksusproblem da etterspørselen var større enn produksjonskapasiteten. Så fulgte suksessene på perler på en snor. Først kom Desire HD med 4,7 tommer skjerm. Så kom HTC Sensation og Sensastion XL. Her kom HTC inn i livsstilssegmentet ved å kjøpe deler av Beats og satse sterkt på lyd. Et av resultatene ble Boomsound, som også finnes på dagens modeller.

Senere kom metallmobilen HTC One (M7).

– Da overrasket vi mange med materialvalg, lydkvalitet og så videre. I hele denne perioden har vi forsøkt å skape noe nytt. Boomsound og dual stereo front-høyttalere tror jeg vi fremdeles alene om, sier Frølund.

Nisjeprodukter med beskjeden suksess

HTC Advantage minnet om en liten laptop. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Men det har også vært noen sidespor med nisjeprodukter som ikke har slått så godt an som HTC hadde håpet på. Ett av disse er HTC Advanced, som ble populær i en del bedriftsmiljøer. Telefonen var langt på vei en lomme-PC med Windows operativsystem og et tastatur integrert i omslaget.

HTC Shift var et annet produkt. Dette var en slags tjukk PDA som du kunne skyve opp skjermen på, slik at det ble som en liten laptop. Denne kunne kjøre både Windows Vista og Windows Mobile 6.5. Men prosessoren var for svak og skjermoppløsningen for lav til at den ble særlig brukervennlig.

– Noen ganger går det bra, andre ganger ikke. Vi laget også en Facebook-mobil med tastatur. Denne var riktig så populær en liten stund, men så forsvant all interesse. ChaCha-mobilen hadde også en egen Facebook-tast så du kunne poste direkte, forteller Frølund.

Hvorfor glapp Microsoft?

Flere av disse HTC-telefonene kjører Windows. Men i det siste har HTC bare levert Android-mobiler i Europa. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Men hvorfor mistet HTC taket på Microsoft-plattformen? Selv etter at Microsoft kjøpte Nokia, så selskapets ledelse at de ville ha HTC som foretrukket partner. Så langt har det blitt med snakket.

– Vi kan ikke snakke om fremtiden, men vi har en versjon av M8 med Windows Phone i USA. Ellers har alle nyere mobiler på det europeiske markedet hatt Android. Det er en liten avveining av hvor vi best kan bruke vår kompetanse på programvareutvikling. Mulighetene for å levere en HTC-opplevelse er større på en Android-mobil enn på en Windows-mobil. Vi har aldri låst oss til en plattform, men gjør gjerne flere ting for å se hva som gir mening.

Den bratte nedturen

HTCs nyeste til venstre, den eldste til høyre. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Når Peter Frølund snakker om HTC høres det ut som om alt bare har gått én vei, nemlig oppover. Men slik er det ikke. I 2011 var HTC den tredje største mobilprodusenten i verden, etter Apple og Samsung, og aksjekursen nådde rekordhøyden. To år etter var 90 prosent av børsverdien borte, og slik er det fremdeles. I det siste har vi sett tegn på at det kan begynne å gå noe bedre igjen, og HTC er på ingen måte ute av spillet.

– Det er riktig at vi har gått en del tilbake. Det skyldes tøff konkurranse særlig fra Samsung. Så lenge vi var nesten alene om å lage Android-mobiler gikk det svært bra. Først var det Samsung, senere satset også Sony på Android. Da var det ikke lenger mulig å sitte med tilnærmet 100 prosent markedsandel på denne plattformen, sier Frølund.

Må dele på kaka

– Vi var på toppen med Desire, men så kom Samsung, Sony og LG, og særlig har Samsung investert enormt i sin Galaxy-serie. Det har vært to plattformer, hvor Apple har vært alene på den ene. Vi har delt Android-plattformen med en rekke andre produsenter. Når noen forsyner seg med et større stykke av kaka, blir det mindre på oss andre. I England kjemper vi om tredjeplassen, mens vi er mindre i Norge. En av grunnene er at nordmenn vil ha vanntette telefoner, og det har vi ikke hatt før nå, med Desire Eye, sier Frølund.

– Globalt er vi en kjent og anerkjent produsent av innovative produkter, mens markedsandelen vår ikke er der vi ønsker at den skal være. Nå har vi en strategi som jeg tror skal få oss til å vokse igjen, sier Frølund. Han har også tro på at Desire 820, som ble lansert i Berlin, vil bidra til å øke omsetningen.

Hva så med nettbrett?

Nettbrettet HTC Flyer tok aldri av. Men det var et svært godt produkt etter datidens standard. (Foto: HTC) .

HTC var tidlig ute med sin Flyer, men så kom det aldri noen oppfølger?

– Flyer var et forsøk verdt. Vi prøvde å lage et godt produkt, noe vi klarte. Vi oppnådde ikke særlig høye salgstall, men det beviste at vi kunne. Siden har det ikke kommet noe nettbrett fra oss. Vi har litt den samme tilnærming til nettbrett som vi har til wearables; enten er du ført ute med et superinnovativt produkt, eller så kan du like gjerne være sist. Vi venter til markedet modner og vi selv føler at har det spesielle som gjør at vi fortjener en plass i dette markedet.

For egen del legger vi til at det neste Nexus-brettet fra Google etter all sannsynlighet er produsert av HTC, selv om dette ennå ikke er offisielt bekreftet. Oppdatert: Dette er nå bekreftet. Nettbrettet Google Nexus 9 med 8,9 tommer skjerm og Android Lollipop, skal produseres av HTC. Det kommer i salg i desember.

Vil bygge seg opp igjen i Norge

– Nå er HTC små i Norge. Først og fremst må vi ha et produkt som nordmenn vil ha, og det får vi nå. Vi selger HTC M8 og Mini i dag. Men det norske markedet er delt mellom Apple, Sony og Samsung, og det vanskelig for andre å slippe til. Dessuten er det bare tre store salgskanaler, Telenor, Netcom og Elkjøp. Disse styrer 85 prosent av markedet, og kommer du ikke til her, så blir det svært vanskelig, sier Frølund.

– Vi er i hyllene hos alle disse, men vi vil gjerne selge mer. Det er mye opp til oss å gjøre oppmerksom på oss selv. Vi er tilstede på Champions League. Vi kan gjøre mer i Norge, og det har vi også planer om. Men vi vil ha de rette produktene på plass. Det er andre som har investert mer enn oss. Om det gir mening på bunnlinjen vil jeg ikke spekulere i, men vi vil i alle fall ikke investere mer enn vi har råd til. Nå tjener vi penger, og det er større selskap enn oss som ikke gjør det, sier Frølund.

Avhoppere med konkurrerende virksomhet

Thomas Faber viser frem Kazams nye mobiltelefoner. Bak Kazam står flere tidligere HTC-ansatte. Men Frølund frykter ikke konkurransen.

Noen av HTCs sentrale medarbeidere sluttet og startet konkurrerende virksomhet, hva betyr det for dere?

– Det er bare fint. Vi hverken kan eller vil forhindre det. Mange av våre medarbeidere har jobbet hos konkurrenter, og det er en naturlig del av arbeidsmarkedet. Om du ser på det Kazam har bygget opp sin virksomhet rundt, så er det ikke mye som tyder på at de har tatt med seg noe fra HTC, sier Frølund.

Selv mener Frølund den beste tiden i HTC er når HTC er i utfordrer-rollen. Da HTC var på topp og slet med å levere alle mobilene kundene ville ha, ble også en periode da det ble mindre fokus på fornyelse og utvikling. Man skal kjempe, og man skal lykkes. Det er det morsomste. Nå skal selskapet i gang med med nye produkter. Vi skal ikke bare produsere mobiltelefoner og tilbehør. Vi skal skape nye kategorier. Det er spennende, sier Frølund.

Best og verst

Fra nå av vil det komme mange nye produkt-typer fra HTC. Først ute er Wi-Fi-kameraet RE. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Hvilket enkeltprodukt har betydd mest for HTC?

– HTC Desire, som solgte godt, og den første Windows-mobilen som innvarslet noe helt nytt.

Og hva har vært den største skuffelsen?

– Vi lyktes ikke med satsingen på htcsense.com. Dette var en platform du kunne koble mobilen til. Her kunne du ta Backup, endre hjemmeskjerm, sende SMS og mye mer. Vi var nok ikke dyktige nok til å lage den riktige løsningen, og kanskje prøvde vi for mye. Da kom vi sent på banen, og det gikk ikke som forventet, sier Frølund.

Går inn i en ny fase

Peter Chou varsler at HTC fra nå av er et «personal technology company».Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no

Under en seanse i New York sist uke lanserte de det de selv hevder er verdens enkleste mobilkamera, et lite lommekamera med Wi-Fi. HTC RE er en mellomting mellom et actionkamera og et mobilkamera og fungerer som begge deler. Samtidig markerer det starten på en ny tid i HTC.

Kameraet HTC RE er annerledes, og kan ikke sammenliknes direkte med noe annet. Og det kan HTC godt like. Ved lanseringen kunngjorde HTC at de ikke lenger er en mobilprodusent. Fra nå av er de et selskap som produserer personlig teknologi. De kutter ikke ut mobiltelefoner, men sier de vil legge til flere nye produktgrupper. Mer vil de foreløpig ikke si om den nye strategien.

Vi har prøvd HTCs nye produkter:
HTC RE – dette lille kameraet kan endre mye »
HTC Desire Eye – Er dette verdens råeste selfie-kamera? »

Les også
Dette lille kameraet kan endre mye
Les også
Vi har prøvd det HTC mener er verdens beste selfie-mobil
Les også
Dette er de nye produktene fra HTCs store lansering
Les også
– I dag får HTC-toppmodellene bedre kamera
Les også
HTC skal lage programvare som fungerer på alle mobiler
Les også
Vinn eller forsvinn for HTC
annonse

Les også