Tek.no

Nyhet

Telenor lanserer sikkerhetsabonnement

Skal passe på at informasjonen din ikke selges blant ID-tyver.

Telenor har lansert en ny tjeneste med navnet Safe, der ID-tyveriforsikring og hjelp til å finne ut om passord og kredittkort er lekket på nett er inkludert.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
Finn Jarle Kvalheim
14 Jan 2020 14:45

ID-tyveri blir stadig vanligere, svindlere på nett og telefon blir stadig flinkere og vi som brukere vet ikke nok om hva som er trygt.

Det var noen av påstandene Telenor la frem på Fornebu tirsdag formiddag, da de lanserte sin nye Safe-tjeneste.

Safe skal være en løsning som skal gjøre Internetthverdagen din sikrere ved å kombinere flere verktøy, enten du har Telenor eller andre operatører.

Kort fortalt er det snakk om en forsikring du betaler et fast månedlig beløp for, som skal hjelpe deg å surfe sikkert, forhindre at personinformasjon havner på ville veier og hjelpe deg i tilfelle du har blitt utsatt for ID-tyveri.

Dekker økonomisk tap ved ID-tyveri

Telenor mener at de er spesielt rustet ikke bare til å tilby kunder løsninger, men også til å forklare dem hva de trenger, hva løsningene gjør og også hva de ikke gjør.

I Safe-tjenesten ligger det en forsikring mot ID-tyveri i bunn. Den kan for eksempel ta seg av juridisk hjelp eller dekke tapt arbeidsfortjeneste eller økonomiske tap. Men det er også mer teknisk hjelp koblet inn i tjenesten.

Den kanskje mest spennende er at Telenor vil betale et selskap for å aktivt jakte på informasjonen din på det mørke nettet, slik at du raskere kan få vite om det hvis passordene dine eller kredittkortnumrene dine spres mellom lyssky hender. Dette gjøres ikke ved aktive søk etter informasjonen, men snarere ved at selskapet sanker sammen all informasjonen det kommer over, og leter i loggene de selv har lastet ned – såkalt skraping.

Det innebærer altså ikke å gå rundt med «plakater» foran lyssky øyne der man spør om noen spesifikt har sett dette kortnummeret eller passordet.

Inntil fem e-postadresser og fem kredittkort kan registreres i tjenesten, og man vil umiddelbart få råd om hva man kan gjøre hvis noe av informasjonen skulle dukke opp.

Hanne Tangen Nilsen er sikkerhetsdirektør i Telenor, og hun er tydelig på at vi alltid har noe lyssky interesser gjerne vil ha tak i, selv om vi kanskje ikke tenker på det.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Et slags sikkert, privat nettverk

Telenor har fra før tjenesten Nettvern bygget inn i nettene sine, slik at du som surfer på en nettkobling fra operatøren, enten via 4G eller kabel, kan forhindres fra å gå inn på lyssky nettsider. Det kan være hvis du tar feil av en e-post og trykker på en lenke til noen som gir seg ut for å være banken din.

Ifølge et nettpanel utført av TNS Kantar bruker hele åtte av ti nordmenn åpne og usikrede WiFi-nett, i for eksempel hoteller og restauranter. Mange av disse brukerne er bekymret for informasjonssikkerheten sin, men bruker altså likevel de trådløse nettene. Andre igjen avstår fra å bruke WiFi der det finnes, og bruker heller mobilnettet for å holde sikkerheten oppe.

For at folk skal slippe å sende alt av data gjennom mobilen er en del av denne løsningen Safe WiFi, som i praksis er en VPN-løsning. Den sørger for at dataene ikke blir synlige for de åpne nettverkene du bruker. En forskjell sammenlignet med å surfe på vanlig 4G eller kablet nett er imidlertid at Telenor krypterer informasjonen såpass godt at heller ikke de kan se den – det betyr at de vanlige Nettvern-funksjonene ikke virker over Safe WiFi. Du vil altså ikke bli stoppet om du forsøker å klikke deg inn på en etterligning av nettbanken din.

Det er imidlertid funksjoner som ofte er i vanlige nettsikkerhetspakker som de fleste operatører tilbyr og av og til inkluderer i så vel internett- som mobilabonnement.

Hjelper deg å slette innhold på nett

Til sist er også tjenesten Nettslett inkludert i Safe-pakken. Dette er en løsning Telenor har tilbudt en god stund allerede, som går ut på hjelp til å få fjernet uønsket informasjon fra internett.

Det kan være personlige bilder på avveie eller andre ting. Her nevner de sågar psykologhjelp som ett av verktøyene som tilbys hvis personlig nok informasjon skulle sette seg fast i naboens nettleser.

Presentasjonen av den nye tjenesten ble holdt i Telenors sikkerhetssenter på Fornebu, og sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen viste til at de gamle truslene består og blir mer avanserte, mens nye kommer til. Phishing-e-postene blir fortsatt sendt, men de lyssky aktørene er langt mer obs på faktiske hendelser og relaterer innholdet i e-postene til livene våre. De utnytter ofte at vi blir stresset av å se en e-post, for eksempel ved å sende fakturavarsel som ser helt ekte ut fra selskaper som vi allerede er kunder hos.

150.000 har blitt frastjålet ID-en sin

En av måtene slik fisking etter informasjon kan foregå på er ved at noen ringer eller melder deg om at det er trøbbel med nettbanken din. De ber kanskje om så lite som de tre siste sifrene på kredittkortet ditt for å få den opp og gå igjen, men da sitter de kanskje allerede på resten av informasjonen og kontakter deg bare for å komplettere den. Hvis de til slutt ender opp med hele kortnummeret ditt er veien kort til handling.

– Det er vanskelig å komme seg ut av. Det kan ta tid. Det kan ta år, forklarte sikkerhetsdirektøren, som også kom med følgende formaning:

– Ikke tro at du ikke har noe som har verdi for andre.

Nilsen presiserte også at angrepen ofte handler mer om mennesker enn om teknologi. De bruker teknologi for å nå frem, men det de angriper er brukeren i andre enden.

Ric Brown er sjef for Telenors mobildivisjon i Norge.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Direktør for Telenors mobildivisjon i Norge, Ric Brown, henviste til NorSIS-tall som viser at 150.000 har blitt frastjålet ID-en sin og svindlet i løpet av de par siste årene. TNS-undersøkelsen skal i tillegg ha vist at 93 prosent av brukerne vet at de kan få e-poster som forsøker å svindle dem, men også at en tredel av brukerne faktisk har blitt lurt.

Du kan ha ID-tyveriforsikring allerede

ID-tyveriforsikring er allerede noe flere forsikringsselskap har som egen tjeneste eller del av innboforsikringer i noen år. Det er uvanlig at de selges som del av en større pakke som her. Telenors nye løsning skal selges både til deres egne kunder og til kunder hos andre operatører. Månedsprisen er 129 kroner.

Selve forsikringen tilbys av Help forsikring, som selger den for knappe 400 kroner per husstand per år. Det er derfor en ganske stor prisforskjell på ett av kjerneproduktene og resten av tjenesten Telenor tilbyr - spesielt om man kjøper den per hode i husstanden. Det er også relativt vanlig at innboforsikringer dekker hjelp ved ID-tyveri, og mer påkostede forsikringer, «superforsikringer», gir gjerne omfattende bistand.

Norsis: - ID-tyveriforsikring blir viktigere og viktigere

Vidar Sandland er seniorrådgiver i Norsis, og mener ID-tyveriforsikringer blir viktigere og viktigere, men at man skal passe seg for å bli dobbeltforsikret.
Norsis

Vi spurte Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring hva de mener om pakker som den Telenor lanserte i dag, og spesielt ID-tyveriforsikringer.

– Den biten blir viktigere og viktigere, og for mange kan den være løsningen på mye. Hvis vi ser de siste sakene om blant annet BankID-svindelen der forbrukeren står rettsløs overfor bankene eller andre i en slik sak ... har du da en ID-tyveriforsikring får du i hvert fall bistand. Du har forsikring på hus mot brann, og det er mindre sannsynlig enn ID-tyveri.

Sandland påpeker at mye av det Telenor-pakken gjør kan du gjøre selv enten billigere eller gratis.

– VPN kan du få langt billigere, og du kan registrere deg på haveibeenpwned.com og liknende og få varsler - det samme med kredittkort. De to første tingene kan du altså i utgangspunktet få nesten gratis allerede.

– For de som ikke har kompetansen kan det være en grei inngangsbillett for å få en grunnløsning. Hvis du ikke vet hvordan du finner ut om e-posten din er på avveie? Åkei, kjøper du en slik tjeneste er du i hvert fall i gang.

– Utfordringen som vi ser er at det vil komme veldig mange sånne med forskjellige typer bundler. Det kan bli forvirrende for brukeren å vite hva de skal ha uten å bli dobbelt og trippelt dekket. Men tjenesten i seg selv er viktig og fornuftig, forklarer Sandland som også påpeker at mange allerede har ID-tyveriforsikring som del av innboforsikringen sin fra før.

Blant andre Apple snakker mye om nettsikkerhet for tiden, og slapp i fjor høst innlogging via Apple. Der passord, e-postadresser og til og med midlertidige kredittkortnumre opprettes så ikke tredjepart skal få has på informasjonen din.

Brown kunne ikke svare på om lignende funksjonalitet kunne være aktuell for Safe-løsningen lenger frem i tid. Men han sa samtidig at sikkerhetsfokus hos Telenor er i stadig utvikling og at de vurderer endringer fortløpende.

annonse

Les også