Tek.no

Nyhet

– Tesla er seks år foran konkurrentene

Demontert Model 3 gir VW og Toyota grunn til å skjelve.

Kjøredatamaskinen i Model 3 skal være seks år foran konkurrentenes, og årsaken skal være at de største bilprodusentene sitter fast i gamle forsyningsstrukturer.
David Zalubowski / TT NYHETSBYRÅN
18 Feb 2020 11:30

Tesla ligger seks år foran giganter som Toyota og Volkswagen. Årsaken? De store bilprodusentene sitter fast i forsyningslinjer som har gått ut på dato.

Påstanden ble presentert av Nikkei xTech, Tokyo-børsens teknologimagasin, etter at de hadde demontert en Model 3 for å se på teknologien inni.

Teslas styringsdatamaskin

Den store fordelen for Teslas biler som ble avdekket var kjøredatamaskinen, med to AI-prosessorer for selvkjøring.

– Vi kan ikke gjøre det der, skal en ingeniør fra en større japansk bilprodusent ha sagt da han fikk se modulen med de to brikkene i.

I nåværende generasjon er den lille kontrollenheten kjent som Hardware 3, men en variant av systemet har vært i alle bilene siden de første Model S-ene, der den tok seg av relativt enkel førerassistanse som selvstyring innenfor motorveifelt.

Lager alt selv

Nikkei-bladet påpeker at en særegenhet med maskinvaren de fant inni Model 3-en er at omtrent alt sammen er stemplet med Tesla-logoer - helt ned til kretskortene teknologien sitter fast på. Det gir Tesla full styring og mulighet til å oppgradere og endre bilene sine etter at de er solgt.

Bransjeanalytikere oppgis å ikke forvente denne type maskinvare i biler flest før i 2025.

Kan kutte i komponenter og forsyningslinjer

Årsaken til at den relative myggen Tesla kan gjøre det allerede nå, er ikke at de har større tekniske muskler enn aktører som Toyota og Volkswagen.

I stedet skal det handle om at en sentral bildatamaskin som denne kutter sterkt i behovet for logikk og prosessorer i bilen forøvrig.

For en bil fra de større bilprodusentene innebærer det en svært stor endring, og i den endringen henger det fast forsyningslinjer som har blitt dyrket over svært mange år - forsynligslinjer som rett og slett vil bli overflødige.

Som liten nykomling i bilproduksjon bindes ikke Tesla av de samme strukturelle forholdene som de større bilprodusentene sitter fast i.

De store kunne blitt ferdige før ...

Nikkei-artikkelen påpeker samtidig at dersom Volkswagen eller Toyota ønsket å bryte med strukturen som holder dem tilbake i dag vil de likevel ha økonomiske muskler sterke nok til å utvikle en kontrollenhet som likner på Teslas lenge før 2025.

Men i andre enden av en slik avgjørelse henger altså potensielt tusenvis av jobber og forretningsforbindelser til selskaper og underleverandører av utstyr.

annonse

Les også