Warner-sjef kalte blogger drittunge
Den norske bloggeren Even (18) forsøkte i går kveld å kjøpe den nye plata til Dave Matthews band. Selve albumet slippes 2. juni, men via Itunes tjeneste Music Pass kan kunder få tilgang til låtene en etter en opp mot lansering. Even ville gjerne betale for denne tjenesten, men det var ikke lett.
- Piratkopier musikken drittunge
Det viste seg nemlig at rettighetene til dette førslippet av albumet var forebeholdt kunder i USA. Som norsk bruker fikk ikke Even tilgang til tjenesten. Disse restriksjonene på rettigheter er nettopp noe av det musikkbransjen har fått kritikk for den siste tiden og Even skrev da kort om hendelsen på Twitter hvor han klargjorde hva han mente alternativet ville være.
- Forbannet, nå! iTunes Music Pass for Dave Matthews Bands nye skive er bare tilgjengelig i USA. Typisk! Ikke klag over piratkopiering, skrev han i går i en melding på Twitter.
Normalt sett ville en slik melding fått lite oppmerksomhet, men da den ble fanget opp av platebransjen selv begynte snøballen å rulle.
Norgesansvarlig for Warner Music Norge, Terje Pedersen, fikk nemlig med seg saken og han var ikke sen med å svare. Måten han svarte på ble derimot ikke særs godt mottatt.
- Da syns jeg du skal stjele den, så kan du skryte av prosessen på drittungebloggen din etterpå. Vil jo ikke at du skal være sint, skrev Pedersen i et svar.
Det noe frekke svaret ble fort plukket opp av andre personer på Twitter og også nettsiden Cnet plukket raskt opp saken. Det var ikke få som reagerte på at musikkbransjen her omtalte en potensiell kunde som drittunge.
Trodde takhøyden var høyere
Terje Pedersen har på sin side allerede gått ut og beklaget uttalelsen.
- Jeg vil gjerne be om unnskyldning for å ha skrevet en slik flåsete slengbemerkning, i stedet for å ta han på alvor. Som en annen twitrer fikk fortalt meg, så befinner jeg meg tross alt på bortebane. Saken er at nå, ca tre timer senere, så er det opprettet blogger, grupper og egne tags der både Warner og jeg latterliggjøres. Det har eksplodert, og jeg har fått hundre nye (u)venner på Twitter. Ja, dette er et kraftig medium, og forteller meg på en svært tydelig måte at man skal være forsiktig med hva man sier i det offentlige rom, skriver Pedersen i en melding lagt ut på Evens egen blogg.
I en melding på Twitter legger han også til:
- For øvrig trodde jeg det var såpass takhøyde her, men jeg tar selvsagt kritikken på alvor.
Twitter befolket av teknologiske innovatører
Takhøyden på Twitter viste seg i dette tilfellet å være svært lav. Det tok kort tid før saken ble kjent som Warnerfail og det er ikke få blogger og medier som har omtalt saken. Marika Lüders, forsker hos Sintef med sosiale medier som spesialfelt, mener en skal være varsom med hva en legger ut av meldinger på Twitter.
- Det er ikke mange som bruker Twitter i Norge, men for de som bruker tjenesten er det en relativt viktig kanal. I norsk kontekst er det for det meste teknologiske innovatører med mange viktige kanaler som bruker tjenesten. Det kan vi se ut fra andelen av befolkningen som faktisk bruker Twitter og hvor mye medieomtale tjenesten faktisk får, påpeker Lüders ovenfor Teknofil.
I dette tilfellet var det neppe slengbemerkningen i seg selv som gjorde utslaget. Det var nok heller viktigere at Terje Pedersen jobber for Warner Music.
- Om det ikke hadde vært en fra Warner som kom med kommentaren, men en person utenfor musikkbransjen, så ville neppe denne kommentaren fått oppmerksomhet. Selv om kommentaren kanskje var ironisk ment så er det viktig å tenke på at Twitter er et offentlig tjeneste hvor meldinger tolkes deretter, sier Lüders.
Terje Pedersen har ikke vært tilgjengelig for kommentar i dag, men han vil utvilsomt være mer varsom fremover med hva han faktisk skriver på Twitter.