Tek.no

Nyhet

Bang & Olufsen dropper B&O Play-merket

Ole Henrik Johansen / Tek.no
19 Juli 2018 09:37

Den tradisjonsrike danske hifi- og TV-produsenten Bang&Olufsen har de siste seks årene operert et rimeligere undermerke kalt B&O Play.

Vi har blant annet stiftet kjennskap med dette merket gjennom selskapets fantastisk gode trådløse hodetelefoner, spesielt H7, H9 og H9i.

Ett merke

Nå forsvinner imidlertid B&O Play-merkingen hos danskene.

– Med virkning fra 1. juni 2018 integrerte virksomheten de to forretningsenhetene, som fremover vil operere under ett enkelt merke, Bang & Olufsen, skriver selskapet i sitt årsregnskap. Det melder flatpanels.dk.

– Denne single-brand-tilgangen vil gradvis bli implementert i 2018/19 på tvers av markedsføring, produktemballasje, butikker, digitale plattformer og andre berøringspunkter, skriver Bang & Olufsen.

B&O Play har de siste årene utgjort en stadig større andel av omsetningen i Bang & Olufsen, og i det siste regnskapsåret sto merket for hele 47 prosent av konsernets totale omsetning på nesten 3,3 milliarder danske kroner.

Tilbake i regnskapsåret 2011-2012 utgjorde TV-delen av selskapet hele 50 prosent av den totale omsetningen. Det er nå nede i 26 prosent.

Mer bærbart, mindre TV

Høyttalere sto for 11 prosent, andre lydprodukter (utenom B&O Play) for åtte prosent og «annet» for de resterende åtte prosentene.

Selskapet skriver også i årsregnskapet at de forventer vekst i bærbare produkter, mens produkter som stereohøyttalere og TV-er vil fortsette å falle.

Sist vi så på en Bang & Olufsen-TV var Beovision Eclipse på IFA-messen i Berlin i fjor. Med tanke på prisen er det kanskje heller ikke så rart at B&O sliter med TV-salget - TV-en hadde en lanseringspris på 85 000 kroner i 55-tommers-versjon.

annonse

Les også