Tek.no

Nyhet

Færre velger Samsung

Markedsandelen til Android-giganten stuper.

Finn Jarle Kvalheim, Amobil.no/Shutterstock 114702439
31 Juli 2014 09:12

Mobilmarkedet har i de siste årene vært preget av nærmest totaldominans fra to store aktører, Apple og Samsung. Nå er imidlertid begge i tilbakegang, og for Samsung er det kanskje aller verst: Tallene fra andre kvartal i år er rekorddårlige, melder Engadget.

Taper markedsandeler

Samsung varslet tidlig at tallene fra andre kvartal i år nok ikke ville bli de aller lystigste. Nå som de er her er det ikke særlig vanskelig å se hva selskapet mente.

Samsungs markedsandel på det internasjonale mobilmarkedet har nemlig falt fra solide 32,3 prosent, til betydelig mindre 25,2 prosent på bare få måneder.

Selv om dette fortsatt er langt mer enn det konkurrentene kan vise til, er Samsung neppe særlig fornøyd resultatene. Selskapet har tross alt vært vant til mer eller mindre konstant vekst i flere år. Og med 7,1 prosent mindre markedsandel i et stadig tøffere globalt mobilmarked, er det ikke akkurat snakk om småpenger heller.

Skyldes kinesiske selskaper

Grunnen til det store fallet skal være den sterke konkurransen fra blant annet kinesiske selskaper som Huawei, ZTE og Xiaomi. Disse selskapene har alle sammen det til felles at de lanserer toppmodeller og mellomklassemobiler på løpende bånd til langt lavere priser enn tilsvarende modeller fra konkurrentene.

Med det går de til frontalangrep mot både Samsungs toppmodeller og de billigere telefonene fra produsenten. Det kan også være en av grunnene til at Samsung Galaxy S5 solgte langt dårligere enn forventet.

Huawei er klart størst av de kinesiske produsentene, og har nå en markedsandel på 6,9 prosent. Det gjør dem til den tredje største mobilprodusenten i verden, bak Samsung og Apple, melder analysebyrået IDC.

Samtidig viser tall fra Apple at deres markedsandel i mobilmarkedet har sunket fra 13 til 11,9 prosent, mens Lenovo kaprer en fjerdeplass med 5,4 prosent. LG havner rett bak på 4,9 prosent, mens IDC lemper resten inn i en felleskategori som utgjør 45,8 prosent av markedet.

Samsung satser nok på å ta tilbake markedsandeler.
Men ikke ved å stjele dem fra Apple, skal vi tro ryktene »

(Kilde: Engadget, IDC)

annonse