Flytter parkerings-automaten inn i bilen
Samarbeidsprosjekt mellom EasyPark og Volvo lar deg betale i bilen og «putte på penger» fra mobilen.
Det norske selskapet EasyPark har vært tidlig ute med mulighet til å betale for parkeringen via mobil-apper, slik at man kan utvide parkeringstiden uten å måtte løpe tilbake til parkeringsautomaten.
Nå annonserer EasyPark et samarbeid med Volvo, hvor det vil bli mulig å betale for parkeringen direkte fra bilens underholdnings- og navigasjonssystem.
Løsningen ble vist på den store elektronikkmessen CES i Las Vegas forrige uke, og Amobil.no har fått bekreftet at løsningen også vil bli tilgjengelig for norske Volvo-eiere.
– Ja, det stemmer at dette kommer også til Norge, sier Country Manager Christian Sæterhaug i EasyPark.
Han forteller at han synes dette er et spennende prosjekt, og tror dette vil bli vanlig i de fleste biler om ikke så lenge.
– Siden det lille norske selskapet EasyPark har avtaler med parkeringsoperatører i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike og Italia, er vi så heldige at vi får jobbe med Volvo, forteller han.
Forleng parkeringen via mobilen
Løsningen kalles Park & Pay, og fungerer ved at EasyPark integrerer sin mobiltjeneste med navigasjonssystemet Volvo Sensus Connect. Når du setter deg i bilen legger du inn destinasjonen i navigasjonssystemet, så vil du få beskjed om mulige parkeringsplasser i nærheten av destinasjonen – med priser. Når du har parkert kan du starte parkeringen direkte fra navigasjonssytemet, såfremt det er en EasyPark-parkeringsplass.
Hvis du senere finner ut at du trenger å forlenge parkeringen, kan du gjøre dette via EasyParks mobilapp.
Park & Pay er ifølge EasyPark verdens første integrerte løsning for å finne og betale for parkering direkte fra bilen. Selskapet Parkopedia bidrar med sanntidsinformasjon om tilgjengelige parkeringsplasser.
Ifølge EasyPark er det ikke uvanlig å betale 20-30 prosent for mye for parkeringen, fordi man ikke betaler for kun den tiden man faktisk står parkert.
– Ved å bruke vår mobilapp slipper kundene å overbetale, og i tillegg er det mindre sjanse for å få bøter siden kundene styrer parkeringen med mobilen, uttalte Sæterhaug før jul.
Les mer om det her: – Ikke uvanlig å overbetale 20-30 prosent