Tek.no

Nyhet

Får ikke si “Twitter” og “Facebook” på TV

Kristian Mendoza
6 Juni 2011 14:00

Som journalister har vi et stort ansvar om hva som skrives i mediene. Banneord, og ytringer som går på etnisitet eller religion, uten at det er relevant for saken, skal vi være forsiktige med. I tillegg til dette skal vi ha en sunn kildekritisk holdning og være klar over at det som kommer på trykk, sier på lufta eller i TV-skjermen har stor innvirkning på godt og vondt.

Et eksempel på dette er Vær varsom-plakaten som gir oss tydelige retningslinjer de fleste av oss følger, men er ingen absolutt lov. Vi står med andre ord helt fri for regler og lover som i andre land styrer store deler av mediehverdagen.

Et av disse landene er Frankrike, og en av de nye lovene forbyr tv-verter og radioprogramledere å nevne ordene Facebook og Twitter, melder flere internasjonale medier i disse dager

Vil unngå reklame

Organet som står for denne nye loven er landets kringkastingsorgan eller The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA) som det heter i Frankrike. Årsaken til denne nye regelen er å unngå unødig reklame for Facebook, Twitter og andre sosiale nettverk.

– Hvorfor gi preferanse til Facebook, som er verdt milliarder av dollar, når det er mange andre sosiale nettverk som sliter med anerkjennelse? Hvis vi tillater Facebook og Twitter å bli sitert på lufta, er det åpnet en Pandoras Box - andre sosiale nettverk vil da kunne klage til oss, sier CSAs talsperson til Christine Kelly til Yahoo News.

Loven åpner imidlertid for å nevne disse nettverkene, men bare hvis det er relevant for selve reportasjen.

Ytringer som “følg med på Facebook” eller “få mer informasjon på Twitter” strider også med CSAs nye lov. Istedet er det åpent for å nevne betegnelsen “sosiale medier” eller “sosiale nettverk” uten å nevne spesifikt hvilken det dreier seg om.

Får kritikk

Men loven blir ikke bare tatt imot med åpne armer i landet. Flere medier kritiserer den og betegner det hele som absurd. En av de største kritikerne til den nye regelen er den velkjente britiske samfunnsbloggeren Mattew Fraser. Ifølge Fraser er dette nok et eksempel på fransk proteksjonisme når det gjelder utbredelsen av amerikansk kultur.

“I Frankrike er slike sosiale nettverk regnet som symboler på den anglo-saksiske globale dominansen på samme måte som Apple, MTV, McDonald's, Hollywood, Disneyland, og andre kulturelle fenomener. At det er en dypt forankret i fiendskap kan ikke påklages, skriver ham i .”bloggen sin

Men det er ikke første gangen CSA innfører en slik lov i landet. I 2003 bannlyste de selve ordet E-mail i mediene. Istedet ville de at det franske ordet for e-mail, 'courriel' skulle brukes.

Les også
10 Facebook-statuser vi hater
Les også
Ikke gjør dette på Twitter
Les også
Twitter lar seg sensurere
Les også
Fem klassiske PC-pek
Les også
Slik var året ifølge Twitter
Les også
Twitter kommer snart på norsk
Les også
Politisk parti vil forby PowerPoint
Les også
Lærere kan straffes for å bli Facebook-venn med elevene
Les også
– Bruk sosiale medier i politikken
Les også
Nord-Korea ruster til cyber-krig
Les også
USA vil bombe hackere
Les også
Vil ha Facebook som fag på barneskolen
annonse

Les også