Tek.no

Nyhet

Klagestorm mot Telenor etter den siste T-We-oppdateringen

– Store vansker med å si noe positivt om dette, sier kunde.

Telenor

Telenor har den siste tiden foretatt en stor oppdatering av sin T-We-plattform. En oppdatering som blant annet gjorde at de med eldre dekodere mistet en rekke funksjoner.

I kjølvannet av denne oppdateringen har det ikke latt vente på seg med reaksjoner. Både via T-We sin facebookside og i tips-innboksen vår har mange uttrykt kraftig irritasjon over den nye versjonen.

«Godt å se at jeg ikke er den eneste som synes det nye T-We systemet er helt håpløs. Jeg mister helt lysten til å se på tv. Programguiden er veldig forvirrende. Info-teksten er så liten at det ikke er mulig å lese. Det går supertregt. Når du slår på tv-en så kan man nesten gå og lage kaffe mens T-We prøver å starte opp», skriver en oppgitt bruker i en kommentar på facebooksidene til selskapet.

Hvilke endringer er det som har gjort? Her kan du lese om den nye oppdateringen på Telenor hjemmeside.

Privat

Risikerer å miste verdifulle opptak

En av dem som har fått kjenne oppdateringen på kroppen, er Idar Stomsvik (59). Han har to dekodere som frem til Telenor gjorde endringene, fungerte som de skulle. Nå sliter han spesielt med den ene dekoderen.

– Den kan ikke kan koble seg opp til T-We selv om nettverksoppsettet er i orden. Telenor har etter litt om og men klart å rette opp i dette, slik at jeg får koblet til T-We, men jeg har fortsatt det samme problemet som før: Når jeg går inn i TV-guiden for eksempelvis å se Dagsrevyen forfra, fortsetter den som direktesending, og når jeg slår av dekoderen for å restarte den, starter den helt forfra med installasjonsmenyen som stopper for at den ikke kan koble seg opp til T-We, forklarer Stomsvik til Tek.no.

I tillegg til å ha problemer med å få maskinvaren til å kommunisere på skikkelig vis, er ikke Stomsvik spesielt imponert over programvaren i den dekoderen som fortsatt fungerer.

– Brukergrensesnittet er uoversiktlig på tilnærmet alle måter sammenlignet med det gamle. For å si det enkelt. jeg har store vansker med å finne noe som helst positivt å si om dette, poengterer Stomsvik.

– Det er sørgelig at Telenor bytter ut et operativsystem som fungerer godt, med ett som er dårlig. Vi som kunder får ikke muligheten til å velge om vi vil ha det nye eller beholde det gamle gode, sier han.

Telenor

Oppdateringsproblemer kan skyldes feil kabel

Stomsvik er tilsynelatende ikke alene om å mene dette.

En av tingene som går igjen i kommentarfeltene til T-We er nemlig misnøyen med at det har blitt langt mer uoversiktlig å bruke dekoderen nå enn tidligere. Flere reagerer for eksempel på at rekkefølgen på opptakene er endret, slik at de nyeste opptakene legger seg nederst i oversikten.

– Det er flere innlysende bugs. Og «universal utforming» gjør at TV-guide er lite brukervennlig, motsatt av hva man skulle tro hensikten var. Stor skrift her gir plass til mindre på skjermen av gangen. Men kanalvalg derimot har knøttsmå ikoner som er svært vanskelig å se. Har hatt mange parabol-dekodere før, hvorav mange med software utviklet av folk som selv bruker boksen. Her virker det som at ting blir laget av en komité av folk som ikke ser på TV, skriver en annen Tek-leser på e-post.

En annen hevder at oppdateringen førte til at dekoderen hans brukte mellom tre og fire minutter på å starte opp igjen.

– Etter cirka 14 dager startet den opp normalt igjen, men det virker som om måten de har fikset dette på er å ikke skru av dekoderen, for nå kan viften begynne å gå når dekoderen er slått av. Jeg har aldri hørt viften på dekoderen før, og dekoderen er like varm når den er slått av som om den er på, skriver en annen.

Andre sliter med å få dekoderen til å oppdatere seg. Telenor svarer på sine facebooksider at problemet med dette kan skyldes at man bruker en feil type nettverkskabel.

Har du en sort nettverkskabel med påskriften «Cable FTP CAT.5E 2Pairs 26AWG» vil denne kunne skape trøbbel. Denne ble levert ut med tidligere TV-løsninger. For å være på den sikre siden skal du bruke en hvit nettverkskabel med påskriften «CAT.5e STP Patch cable to TIA/EIA-568.2».

Flere påpeker også at det ikke er mulig å gjøre serieopptak av programmer som er reprisemerket. Dette vedkjenner Telenor at de er klar over, og at det vil ta tid før problemet er løst.

Martin Fjellanger, Telenor

Telenor svarer

Telenors TV-direktør Camilla Amundsen sier det tidligere grensesnittet for T-We baserte seg på en løsning som ble lansert i 2013.

– Siden den gang har tv-markedet og brukergrensesnitt utviklet seg enormt. At vi innfrir på forventningen om tilgang til innhold som kan sees akkurat når og hvor man vil, er ekstremt viktig for våre kunder. Målet med det nye grensesnittet for T-We er å tilrettelegge for at kunder skal kunne finne godt og relevant innhold og få gode anbefalinger på tvers av innholdsleverandørene, enten det er via dekoder på den store tv-skjermen i stua, casting, Apple TV eller mobil og nettbrett, sier hun.

Amundsen sier den nye løsningen har vært gradvis rullet ut og godt testet før lansering.

– Samtidig har vi stor forståelse for at kunder kan oppleve at nye brukergrensesnitt er uvant, og at det tar tid å venne seg til noe nytt. Med så store oppdateringer og endringer har vi erfart at det dukker opp problemstillinger som vi ikke har klart å avdekke i forkant, og det er mange forskjellige tekniske løsninger og utstyr som benyttes i de tusen hjem. Vi jobber fortløpende med å løse dette for kundene våre, og hjelpe til med alt fra​ oppkobling av dekoder mot internett, til bruk og navigasjon eller utfordringer med å få på plass ny software. I tillegg jobber vi løpende med større og mindre oppdateringer som skal forbedre funksjonaliteten ytterligere, og gjøre det enklere å navigerer seg fram til godt innhold.

Amundsen sier de setter «stor pris på» at kunder tar kontakt og gir dem tilbakemeldinger slik at de kan videreutvikle løsningen.

– Vi er selvsagt ikke fornøyd før alle kunder er fornøyde.

annonse