Whitefield-Xeon med dual-kjerne
Ifølge en konfidisiell "roadmap" som The Register skal ha fått fingrene i, har det dukket opp en ny Xeon-prosessor på Intel sine fremtidsplaner. Prosessoren rettes selvsagt mot server-markedet og multi-prosessor systemer. Forventet lanseringsdato ligger ett eller annet sted i 2008 - med andre ord, et godt stykke fremover i tid.
"Whitefield" ser ut til å bli produsert i India, der de første prosessorene vil komme i 2005 eller 2006. Sjansen for at "Potomac" og "Tulsa" også vil bli produsert her er dermed også ganske stor. De nevnte prosessorene vil bli forgjengerne til "Whitefield".
Det er enda ikke røpet noen spesifikk informasjon om klokkefrekvenser, cache eller produsjonsteknologi.
Høyst sannsynligvis vil "Whitefield" bli implementert med to kjerner og muligheter for å prosessere 64-bits instruksjoner. Hvorvidt man vil basere seg på EM64T eller nærme seg samme arkitektur som brukes i Itanium-prosessoren er ikke kjent.
På ett eller annet tidspunkt i fremtiden vil Xeon og Itanium benytte samme type sokkel. Tidsperspektivet for dette er ikke kjent - kanskje "Whitefield" representerer nettopp denne nye generasjonen?
(Kilder: The Register, Xbit Labs)