Nyhet

Stuper med 20 prosent

Alle med et visst forhold til mobiltelefonens utvikling vet at Japan lenge har ligget helt i front i utvikling av teknologi og nye tjenester. Japan var først ute med kombinasjonen av mobil og kamera, fikk 3G først og har også hatt lekre fargeskjermer som allemannseie lenge før dette dukket opp i Europa.

Tror ikke på mer teknologi

Men nå kan det teknologiske forspranget ta slutt. Manglende tro på at brukerne tar i bruk alt av nye finesser har fått operatørene til å kutte i subsidieringen av nye telefoner. Dette har siden april i år ført til en salgssvikt på svimlende 20 prosent. Så mens operatørene sparer store summer på en mer lunken subsidiering, betyr det samtidig krise for selskapets nasjonale mobilprodusenter. Trolig fører utviklingen til at flere må legge inn årene.

Det første offeret har allerede falt. Tidligere i år valgte Mitsubishi å legge ned sin mobildivisjon på grunn av de enorme utviklingskostnadene, og det enkle faktum at selskapet har tapt penger på mobilavdelingen i flere år. Nå har flere andre selskaper kniven på strupen, og kan bli nødt til å gjøre det samme eller slå seg sammen med andre produsenter for å overvinne konkurransen. Blant disse finner vi Hitachi, Casio og Kyocera, som alle sliter med liten markedsandel.

– Vi må ha færre produsenter, færre salgssteder og færre modeller. Jeg kan ikke se annet i horisonten som kan bedre situasjonen, sier IDC-analytiker Michito Kimura til Reuters.

Må konsolidere seg

Et annet alternativ er å slå seg sammen med noen av de store utenlandske mobilgigantene som nå presser seg inn på det japanske markedet. Både Nokia, Samsung og Apple er ferske aktører i det japanske markedet, og har en minimal markedsandel. Men med langt større og mer solid økonomi i ryggen kan samtlige gå lenge med underskudd for å vinne en utmattelseskrig med allerede krigstrøtte japanske produsenter.

En tredje løsning for de japanske produsentene er å etablere seg i andre markeder for å ha en annen inntektskilde å støtte seg på. Sharp etablerer seg i skrivende stund i Kina, og Kyocera overlever for tiden på markedsposisjonen selskapet har i USA. Sony er den eneste japanske produsenten som kan sies å være en stor aktør globalt, gjennom sitt joint venture i Sony Ericsson. Men også Sony Ericsson skal, ifølge rykter, ha planer om å minske sin japanske avdeling.

(Kilde: Reuters, Moco News)

Les også
Nokia øker, Sony Ericsson faller
Les også
Sony Ericsson kutter 2000 jobber
Les også
Mobilen erstatter lommeboken
Les også
Mitsubishi gir opp
Les også
Én av ti nordmenn har ikke mobil
annonse