Tek.no

Nyhet

Nå skrur Netflix ned kvaliteten

Skrur ned datamengdene for EU.

Netflix ble bedt om å stille ned kvaliteten for å senke lasten på internett her i Europa. Nå har de lovet å senke datamengdene med 25 prosent.
Mike Blake / X00030
20 Mar 2020 07:22Først publisert 20 Mar 2020 07:22

I går ble det kjent at EU hadde bedt Netflix skru ned strømmekvaliteten av hensyn til nettlinjene på kontinentet under viruskrisen. Unionen var redd for at nettene skulle knele under den voldsomme lasten av et helt kontinent i tilnærmet husarrest. Senere i går kveld fikk nettstedet Businessinsider svar fra tjenesten, som nå skrur ned oppløsningen på videostrømmene sine.

– Etter diskusjoner mellom EU-kommisær Thierry Breton og Reed Hastings, og gitt de ekstraordinære utfordringene skapt av Corona-viruset har Netflix bestemt seg for å kutte datamengder på tvers av alle strømmer i Europa i 30 dager, forklarte en talsperson. Reed Hastings er sjef og gründer for tjenesten.

25 prosent lavere datamengder

Talspersonen forklarer videre at de mener det vil føre til 25 prosent lavere trafikk i nettene, men forsikrer samtidig at kvaliteten skal være god nok. HD-video fra tjenesten krever rundt 3 gigabyte i timen, mens vanlig SD-kvalitet krever 1 gigabyte, og strømmevideo står for 70 prosent av trafikken på internett.

Etter det Tek.no erfarer innebærer endringen ikke at noen må ta til takke med lavoppløst videoinnhold, eller 480p. I stedet dytter Netflix videostrømmene ned på en lavere bitrate avhengig av abonnementet du har. Så hvis du har 4K-støtte i ditt abonnement er det fortsatt 4K du får servert fra tjenesten, men altså med 25% lavere datamengder enn vanlig.

Godt dimensjonerte nett

Uansett sier norske nettleverandører at deres nett er godt dimensjonert med tanke på trafikken.

– Vi merker en stor økning i databruken midt på dagen, men fortsatt er det slik at det er kveldene hvor vi bruker nettet mest, sa Andreas Veggeland, senior kommunikasjonsrådgiver i Altibox i går.

Også Telenor mener nettene står seg greit her til lands.

– Nå som fritidsaktiviteter blir avlyst blir det gjerne til at flere samles rundt tv-skjermer og strømmetjenester. Vi har sett en viss økning i bruk av strømmetjenester som Netflix og andre, men nettet vårt er godt dimensjonert for å tåle økt trafikk både fra økt bruk av strømmetjenester og hjemmekontor, forklarte Telenors kommunikasjonssjef Fredrik Tangeraas.

Hadde problemer med navneserver

Selv om nettene er romslige i Norge er det ikke dermed sagt at alt går uproblematisk for seg på nettet for tiden. Telenor-kunder opplevde krøll med tilgangen da DNS-serveren hos telenor ikke fungerte skikkelig på onsdag. Dette er løsningen som oversetter adressen du taster i adressefeltet til IP-adressen som faktisk tilhører serveren der innholdet ligger.

I praksis oppleves DNS-trøbbel som et nettutfall siden du ikke får nettsider tilbake når du taster for eksempel Tek.no i nettleseren. Men slike utfall er forholdsvis vanlige også utenom krisetider, og hvis du bruker en alternativ DNS-tjeneste eller har den riktige IP-adressen til nettsiden du vil besøke vil du uansett kunne få den opp. Mange tjenester i app vil også fortsette å fungere, siden de er koblet direkte mot tjenestene adresser uten å gå vi a såkalte navneservere.

Et sted der det går heitere for seg er på det norske nettknutepunktet Norwegian Internet Exchange (NIX). Digi melder at trafikken der har økt med 50 prosent. Der har de fem ansatte som jobber med å øke kapasiteten etter at trykket har økt.

– Vi har kontroll på situasjonen, men de siste dagene har helt klart vært veldig hektiske, forklarte seksjonssjef Petter Bjørbæk ved Universitetet i Oslos senter for informasjonsteknologi (USIT).

Oppdatert 11.04, 20. mars 2020: Vi har fått informasjon om hvordan databesparelsen skal foregå. Lagt til i saken. Det skjer ikke ved nedjustering fra HD, men ved å bruke litt mer komprimerte videostrømmer.

annonse

Les også