Tek.no

Nyhet

Et stort antall bluray-spillere fra Samsung har plutselig blitt ubrukelige

Fast i endeløs «boot loop».

Bluray-spillere og hjemmekinoanlegg fra Samsung har fått store problemer uten at noen egentlig helt vet som hva som har skjedd. Her modellen K8500, som etter det vi vet ikke er rammet.
Ole Henrik Johansen, Tek.no
22 Juni 2020 15:11

Et stort antall eiere av blurayspillere fra Samsung rapporterte før og i helgen at spillerne deres plutselig har sluttet å fungere, melder ZDNet.

I innlegg etter innlegg på Samsungs kundestøtteforum, på Twitter og på Reddit har de fleste meldt om liknende opplevelser: Spillerne har gått inn i en tilsynelatende endeløs såkalt «boot loop», altså at de starter på nytt om og om igjen.

Noen har også meldt om lyder som om spilleren forsøker å lese en plate selv om det ikke er noen plate i diskdrevet, og i noen tilfeller har spillerne bare sluttet å lystre kommandoer. Noen hjemmekinoanlegg er også omfattet.

Samsung har selv ikke kommentert problemene utover at kundestøttemedarbeidere har gitt uttrykk i eget forum for at Samsung undersøker saken. Det ble først spekulert i at spillerne hadde lastet ned en fastvareoppdatering som var skyld i problemene, men det virker ikke om om det er veldig sannsynlig.

Slik arter boot loop-oppførselen seg:

Sertifikat-trøbbel?

En del av de rammede spillerne er for lengst ute av markedet, og Samsung har ikke for vane å dytte ut slike oppdateringer til så mange produkter på en gang, attpåtil sent en fredag kveld, påpeker ZDNet.

Samsung har anerkjent at mange har problemer, men foreløpig ikke kommet med noen forklaring eller løsning.
Skjermdump

Frustrerte brukere sier at de har forsøkt å gjenopprette til tidligere fastvareversjoner ved hjelp av en minnepinne, men at omstartsloopen gjør det umulig å komme inn i menyen som muliggjør dette.

I stedet har en del pekt på at det sannsynligvis dreier seg om et utdatert SSL-sertifikat. Bluray-spillerne er avhengig av et slikt for å kunne kommunisere med Samsungs servere.

Utdaterte sertifikater har tidligere blant annet gjort at Tor-varianten av Facebook gikk ned i flere uker , og Microsoft Teams hadde også sertifikatproblemer tidligere i år som gjorde at tjenesten var nede i mange timer. Sertifikat-trøbbel hos nettverksleverandøren Ericsson ga sågar mobilbrukere i 11 land problemer med dekningen i 2018.

Vi har kontaktet Samsungs norske PR-byrå om saken, men foreløpig ikke hørt tilbake.

annonse

Les også