Tek.no

Nyhet

Knusende seier for Amazon på smarthøyttalermarkedet i USA

Dominerer med en markedsandel på 70 prosent.

Elaine Thompson / AP
Niklas Plikk
11 Feb 2020 11:56

Kjøper du en smarthøyttaler i Norge i dag er sannsynligheten høy for at den kommer fra Google, eller i det minste har Googles taleassistent innebygd.

Rett og slett fordi Google er den eneste av de tre store taleassistentaktørene som selger produktene sine i Norge, mens Amazon og Apple foreløpig bare er tilgjengelig i et fåtall land.

I USA er situasjonen radikalt annerledes. Der er det nemlig Amazon og deres Echo-høyttalere som dominerer markedet. Nye tall fra eMarketer viser at 72,9 prosent av smarthøyttaler-brukerne i USA i fjor brukte en Amazons Echo-høyttaler. Google lå på en annenplass med 31,1 prosent, mens Apple havner et sted i «andre»-kategorien, som sto for 17,9 prosent av markedet.

Som du forstår fra tallene er det flere av smarthøyttalerbrukerne som bruker flere av merkene, så totalen er derfor høyere enn 100.

Vil fortsette å dominere i 2020

Det er liten tvil om at Amazon har en solid ledelse, og ifølge eMarketer vil ledelsen fortsette i året som kommer også.

Analyseselskapet forventer at Amazon vil miste en liten bit av kaken i 2020 og «bare» ha 69,7 prosent av markedet, mens Google er ventet å vokse marginalt til 31,7 prosent.

– Vi hadde forventet at Google og Apple skulle ta igjen ledelsen, men Amazon har fortsatt å være agressive. Ved å tilby billige enheter og bygge ut antallet Alexa-skills (produktspesifikke kommandoer høyttaleren kan utføre, red.anm), har selskapet klart å vedlikeholde Echos appell, sier Victoria Petrock, en av analytikerne som blir presentert i eMarketers rapport.

Ingen klare tall i Norge

Her i Norge er det ikke like enkelt å finne sammenlignbare tall. Hverken Google Norge eller Elektronikkbransjen kunne hjelpe oss med å si noe om markedsandelen til Google Home-høyttalerne her i landet. Marte Ottemo, kommunikasjonsansvarlig i Elektronikkbransjen, sier likevel at det er lite sannsynlig at Amazon har noen særlig tilstedeværelse her:

– I og med at Alexa ikke er lansert på norsk tviler jeg på at Echo har solgt noe særlig her. Eneste er om Echo-støtte ligger inne i blåtannhøyttalere fra andre produsenter, påpeker hun.

annonse

Les også