Tek.no

Nyhet

Porsche bekrefter at en billigere Taycan er på vei

En rimeligere og bakhjulsdrevet versjon av Porsche Taycan
Stein Jarle Olsen, Tek.no
22 Apr 2020 13:00

At det vil komme en billigere, tohjulsdrevet versjon av Porsche Taycan er noe vi har hørt snakk helt siden Porsches «technical workshop» før bilen ble lansert, og nå bekrefter Porsche overfor Car Magazine at den blir en realitet.

– Det kommer innstegsmodeller av Taycan. Det blir en bakhjulsdrevet modell med et mindre batteri for å gjøre den mer tilgjengelig prismessig, spesielt for markeder som ikke trenger firehjulstrekk - steder som Kina, hvor værforholdene gjør at du ikke trenger det, sier forskningssjef Michael Steiner til bladet, som anslår at nettopp Kina vil være først ut og at leveringene i Storbritannia vil starte i 2021.

Turbo S, Turbo og 4S får følge av en fjerde Taycan-modell.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

En tredje batteripakke?

Porsche tilbyr nå to batterivarianter til Taycan. Den nåværende innstegsmodellen Taycan 4S kommer med det Porsche kaller «Performance Battery» på 79,2 kWh brutto, mens Turbo- og Turbo S-modellene har «Performance Battery Plus» på 93,4 kWh brutto.

Vi antar at det Porsche mener med et mindre batteri betyr et batteri som er enda mindre enn Performance-batteriet, og at en motor kuttes vekk betyr nok også at en del av de 522 hestekreftene (390 kW) forsvinner.

Steiner ville ikke gi en prisindikasjon på den bakhjulsdrevne Taycan-varianten, men om man for eksempel ser på Porsche 911 er ikke forskjellen mellom en tohjulsdrevet og en firehjulsdrevet variant voldsomt stor.

I Norge skiller det 112.000 kroner eller rundt syv prosent, som kanskje kan bety at vi snakker snaue 900.000 kroner for billigste Taycan. Porsche Norge-sjef Morten Scheel sier til Tek.no at den bakhjulsdrevne varianten vil bli tilgjengelig også i Norge.

– Selv om vi regner med at 4S er mest aktuell etter hva det norske markedet etterspør. Den (bakhjulsdrevne varianten) vil først være tilgjengelig neste år, skriver han i en SMS. Scheel sier det er for tidlig å gi en antydning om pris.

Skrudde opp prisene

900.000 kroner er for øvrig omtrent det samme som Taycan 4S kostet før Porsche-importør Autozentrum Sport gikk til det skritt å skru opp de norske prisene nylig.

Grunnen var selvfølgelig den svake norske kronekursen, og også en rekke andre importører og forhandlere har skrudd opp prisene nylig - deriblant Tesla.

Porsche Taycan er for øvrig en ekstremt flott bil å kjøre, både når det gjelder komfort, sportslighet og kjørefølelse, noe vi har fått demonstrert i flere omganger. Først på en rundtur i sentral-Europa den gang vi kunne drive med sånt, og nylig på langtur fra Oslo til Trondheim med nettopp Porsche-sjef Scheel for å teste rekkevidden under norske vinterforhold.

Kundeleveringene av bilen startet nylig, og så langt i år er det registrert 194 Taycan i Norge, ifølge elbilstatistikk.no.

Les også
Her er Porsches nye Taycan i Norge
annonse

Les også