Stor NAF-test: Disse elbilene lader raskest
Sjekket hvilke som ladet raskest opp til 80 prosent.
Tradisjonen tro kjørte NAF og Motor sin årlige rekkeviddetest av elbiler tidligere i år, hvor det var Mercedes som gikk seirende ut av årets runde med 31 nye elbiler.
Samtidig som de målte rekkevidden til elbilene, tok de også en kikk på hvor raskt elbilene lader. Nærmere bestemt hvor raskt de ladet med ferdig oppvarmede batterier fra under 10 prosent og opp til 80 prosent.
Ifølge NAF og Motor er det Porsche Taycan 4 Cross Turismo som lader aller raskest.
Den brukte bare 18 minutter fra 6 til 80 prosent, ett minutt raskere enn Hyundai Ioniq 5 LR AWD.
Et godt hakk under, med 24 minutter fra 9–80 prosent, finner vi Tesla Model 3 SR.
NAF påpeker i testen at alle bilene med unntak av Teslaene ble ladet på Ionity-ladestasjon, hvor ladestasjonene kan gi inntil 350 kW. Teslaene får vi anta ble ladet på selskapets egne superladestasjoner, hvor kapasiteten ligger et sted mellom 150 og 250 kW.
Hele oversikten finner du hos NAF, men her er de ti øverste bilene:
Store forskjeller
Forskjellene er altså ikke veldig store helt i toppen, men sammenligner man med bunnen, ser man store variasjoner.
Helt på bunn i årets test finner vi to kinesiske elbiler; Xpeng P7 som brukte 49 minutter og 57 sekunder, etterfulgt av Maxus Euniq6 med 45 minutter og 38 sekunder.
Det er likevel ikke de dårligste tidene NAF har målt siden de begynte denne typen test i 2020. Den tvilsomme æren er det Nissan som har. Nissan e-NV200 brukte nemlig 80 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent.
Kritiserer dårlig merking
Blant de 31 elbilene i NAF og Motors elbiltest var ladetiden oppgitt på syv forskjellige måter og for seks biler oppgis den ikke.
– Dette er totalt uoversiktelig for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
– Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra ti til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Sødal.