Nyhet

USA skal ha lettet litt på Huawei-restriksjonene: Får kjøpe brikker til bruk i biler

Den kontroversielle beslutningen har skapt reaksjoner.

Tidligere i år lanserte Huawei sin egen bil, kalt Seres SF5 Huawei Smart Selection. Nå ser det ut til at de får anledning til å kjøpe brikker til bilindustrien fra amerikanske selskaper.

Verdens største produsent av telekommunikasjon Huawei har i lang tid vært rammet av handelsrestriksjoner fra USA. I begynnelsen av 2021 ga president Donald Trump blant annet beskjed til amerikanske leverandører - deriblant Intel - om at deres lisenser for salg til Huawei var trukket tilbake. Joe Biden har videreført den restriktive linjen etter at han tok over som president, og har blant annet lagt ned forbud om å selge brikker til bruk i enheter som tar i bruk 5G-teknologi.

Nå kommer det imidlertid frem at selskapet nylig har fått lisenser til en verdi av «hundrevis av millioner dollar» til å kjøpe brikker til bruk i sin bilindustri, skriver nyhetsbyrået Reuters. Informasjonen kommer fra to kilder som kjenner situasjonen godt.

Til bruk i skjermer og sensorer

Handelsrestriksjonene fra USA har fått Huawei til å satse tyngre på andre typer teknologi enn telekommunikasjon, og informasjonen som har kommet de siste par månedene tilsier at Huawei skal bruke lisensene til å kjøpe brikker til skjermer og sensorer brukt i bilindustrien.

De inngåtte lisens-avtalene har ikke gått upåaktet hen, og flere amerikanske politikere er kritiske til utviklingen. Den republikanske senatoren Tom Cotton har blant annet uttalt at «det er uakseptabelt av Biden-administrasjonen å lette på trykket mot kinesiske spion-selskaper som Huawei.»

Også senator Marco Rubio går hardt ut og kaller utviklingen «enda et eksempel på at president Biden ikke evner å beskytte amerikansk økonomi eller sikre den nasjonale sikkerheten». Rubio foreslår at Biden-administrasjonen heller burde øke straffene og sette strengere begrensinger fremfor å «tildele dispensasjoner».

Tøyer grensene

Siden brikker brukt i bilindustrien vanligvis ikke anses som spesielt sofistikerte er det enklere å få tillatelse til import av disse. En kilde som har kjennskap til de nye lisensene påpeker imidlertid at brikkene kan tas i bruk i kjøretøy som tar i bruk andre komponenter med 5G-teknologi. Det amerikanske handelsdepartementet sier til Reuters at de ikke kan kommentere lisenser, enten de blir tildelt eller avslått.

En talskvinne for Huawei har avslått å kommentere de nye lisensene, men sier i en uttalelse at selskapet «posisjonerer seg som en ny leverandør av komponenter til intelligente kjøretøy». Målet skal ifølge talskvinnen være å simpelthen «hjelpe bilprodusenter å bygge bedre kjøretøy».

Satser stort på bilindustrien

Første halvdel av 2021 viste det største inntekstfallet noensinne for Huawei. Mye av årsaken var at de amerikanske restriksjonene tvang selskapet til å selge unna tidligere lukrative deler av sin mobil-virksomhet.

Det er nå derfor mye som tyder på at Huawei øker satsningen på bilindustrien og selskapet har blant annet inngått en avtale med tre kinesiske bilprodusenter, inkludert BAIC-gruppen. Selskapet lanserte nylig også en «egen» bil sammen med selskapet Seres tidligere i år.

Huawei har avvist alle anklager om at de utgjør en sikkerhetsrisiko.

annonse