Til hovedinnhold

Nå vet vi (litt) mer om Sonys kommende elbil-satsing

Viste frem ny prototype i Las Vegas.

Sony og Hondas nye elbilprototype ser slik ut, og Sony offentliggjorde i Las Vegas at bilene vil gå under merkenavnet Afeela.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Las Vegas/Tek.no: «Afeela» blir navnet på elbilmerket Sony og Honda utvikler sammen. Det varslet Sony på sin pressekonferanse på CES-messen, en pressekonferanse som ellers var relativt blottet for nyheter.

Selskapet viste frem en ny prototype av en elbil, en sedan som kan virke som en videreutviklet modell av Vision S-konseptet Sony først viste frem på CES-messen i 2020. Selskapet har tidligere også vist et SUV-konsept på størrelse med Tesla Model Y og Volkswagen ID.4.

De tidligere konseptene Sony har vist - Vision-S 02 og 01.
Sony

Heftig sensorpakke

Hovedattraksjonen ellers skal være en voldsom pakke bestående av totalt 45 ulike sensorer og kameraer, deriblant en lidar, en rekke radarer og kameraer på alle sider av bilen, i tillegg til kameraer innvendig. Speilene er også erstattet av kameraer.

Sony Honda Mobility-sjef Yasuhide Mizuno sa at de tar sikte på å tilby en ny «standard for verdi» innenfor mobilitet, og at bilen vil få 800 tops prosesseringskraft og gi bransjeledende selvkjøring når den kommer på markedet.

Sony og Honda jobber også tett med brikkeprodusenten Qualcomm på den fronten, og har i tidligere konsepter fortalt at bilen skal kunne kartlegge omgivelsene opptil 300 meter unna, foreslå filbytter under kjøring og parkere seg selv.

Sony Honda Mobility-sjef Yasuhide Mizuno  med den gigantiske sensorpakken til Afeela-bilen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Konseptbilder Sony har vist frem viser en bil med en rekke skjermer, deriblant skjermer på begge seteryggene hvor konseptbildene viser Playstation 5-spill kjørende. Du kan garantert vente at underholdning og nett-tilkobling vil være to stikkord som står helt i front for satsingen.

Afeela-prototypen har for øvrig også en skjerm helt i front som Sony demonstrerte kan brukes til en rekke ting - for eksempel å vise ladestatus mens bilen lader. Ellers viser prototypen en ganske linjelekker og strømlinjeformet sedan som kan minne om flere av de andre premiumsedanene på markedet, som Lucid Air, BYD Han og Xpeng P7.

Legg merke til den lille skjermen i front, der mange elbiler bare har en lysstripe.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ingenting er foreløpig kjent om motorisering eller rekkevidde, men Vision-S 02-konseptet ble fortalt at ville få to motorer på 200 kilowatt hver, totalt 544 hestekrefter. Det er selvfølgelig ikke gitt at det samme gjelder den nye prototypen, men det gir i det minste en pekepinn på hva Sony tidligere har tenkt om ytelse.

2026 er året

Sonys elbilsatsing virker foreløpig litt underlig. Da selskapet først viste frem sitt Vision-konsept i 2020 var beskjeden at dette aldri var biler som ville komme til masseproduksjon, men at Sony bare utforsket hvordan det ville se ut om de noen gang skulle lage en bil.

Siden ble det meldt at de hadde inngått et partnerskap med Honda om å faktisk bringe elbiler til markedet, og det ble vist frem en SUV i tillegg til den første sedanen.

Slik så Sony for seg interiøret i Vision-S 02-konseptet.
Sony

Nå er beskjeden at Sony venter å starte forhåndsbestillinger i første halvår av 2025, med første leveranser i USA i første halvår 2026 og videre utrulling til Japan og Europa etter det. Bilene skal etter sigende produseres ved Hondas fabrikker i USA.

annonse