Musk lover på nytt raskere service hos Tesla
Tesla har i lengre tid slitt med lang ventetid på service, og nå lover Elon Musk at de skal fokusere å rydde opp i det kommende kvartalet. Men det er ikke første gang han lover bedring, melder Electrek.
Selskapet har lenge jobbet med å få opp farten på produksjonen av sin nye Model 3. Det har gjort at blant annet servicetiden har fått mindre oppmerksomhet.
I fjor kunne vi blant annet lese om Christian Neegaard som måtte vente hele åtte måneder på service av sin Tesla.
Flytter deler
Musk peker på at noe av problemet med de lange ventetidene har vært logistikken rundt selve delene.
– Jeg tror vi har gjort en strategisk feil ved å ikke ha deler hos våre servicesentre. I stedet har vi oppbevart delene i distribusjonsvarehusene, noe som har gjort det umulig å foreta rask service. Først måtte bilen inn, så kunne delene bestilles til servicesentrene, hvilket gjorde at enkle jobber kunne ta flere dager, sa Musk til sine investorer under en kvartalsrapport.
Bilen skal selve ringe etter hjelp eller leiebil
Tesla skal per i dag ha 378 slike servicesentre rundt om i verden. Under kvartalsrapporten kom Musk med følgende punkter som skal gjøre ventetiden på service kortere:
- Økt fokus på service-flåten. «Vi trenger ikke murstein og mørtel. Vi kan heller få flere biler, ansette folk og distribuere raskere».
- Økt funksjonalitet for service i Tesla-appen. Som for eksempel å bestille servicetime og avtale levering / henting av deler.
- Automatisk oppdagelse av feil. Tesla-bilene vil automatisk foreta anrop til tauebil eller bestille lånebil dersom problemer oppstår.
- Forbedre distribusjon av deler. Service-sentrene vil få langt flere deler lokalt for å redusere ventetiden på disse.
Det kan virke som Tesla omsider har tenkt å vise frem en pickup-modell:
Men du må trolig vente til sommeren før du får se den »
(Kilde: Electrek)