Mystisk BMW har blitt sett verden over, nå er det avslørt hva den gjør

Én av bare 40 i verden.

En nesten umerket BMW 7-serie proppet med sensorer har de siste dagene blitt observert på norske veier. Ifølge BMW er den én av flere selvkjørende prototyper - her til lands tester den skiltgjenkjenning.

I en diskusjonstråd på nettforumet Reddit har det de siste månedene gått diskusjoner om en mystisk BMW. Den har ingen logoer, foruten bilmerket på panseret - men den er tydelig sterkt ombygget og ser ut til å ha sensorer i alle bauger og kanter. Den eneste skriften som står å lese på bilen er «Measurement vehicle - please keep distance», som kan oversettes til noe slikt som «målebil», og en henstilling til å holde avstand.

Modellen er i utgangspunktet en BMW 7-serie - og i Reddit-tråden om den rapporteres den eller en lik bil å ha blitt sett en rekke steder, deriblant i Brasil, USA, Finland, Latvia og Nederland.

Nå er den også sett kjørende på vei inn i Oslo.

Vi sendte et spørsmål til BMW for å finne ut hva det er bilen måler. Svaret viste seg å være ganske spennende; bilen er én av 40 prototyper som BMW har laget i samarbeid med Intel og deres underbruk Mobileye. Den er potensielt helt selvkjørende, og brukes for å utvikle funksjonene som skal inn i kommende generasjoner BMW-er.

Utvikler neste generasjon BMW

– Kort fortalt: i frontruten sitter det et kamera som leser både digitale og tradisjonelle skilt plassert langs veien, da fortrinnsvis med informasjon om gjeldende hastighet. Denne skiltinformasjonen blir så sammenliknet med dataen som ligger i bilens navigasjonssystem, forklarer kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

– Bilen på bildet vil være i Norge i rundt to uker, og tester nå ulike funksjoner rundt skiltgjenkjenning, forteller Tegneby videre.

Planen er at informasjonen som sankes inn med bilen skal brukes til å utvikle BMW-en iNEXT som skal lanseres i løpet av 2021.

Som ledd i utviklingen skal hele 240 til 250 millioner kilometer kjøres, men BMW melder at «bare» rundt 10 prosent av denne testingen skal skje på landevei.

360-graders «syn»

Akkurat hvor mye teknologi som ligger i den spesifikke bilen som er i Norge er Tegneby usikker på.

– Jeg kan ikke svare for installasjonen i akkurat denne bilen, men deler av flåten på 40 biler har autonome egenskaper som testes på veien. BMW har testet level 3 på Autobahn (A9) i tyskland siden 2011. Senere har disse testene blitt utvidet til flere steder i Europa og USA. De siste bilene testes nå på level 4, men det er først og fremst level 3 som vil rulles ut i eksempelvis BMW iNEXT først.

Med nivåene sikter BMWs mann til de ulike gradene av selvkjøring, der nivå 3 beskrives som «høyt automatisert» kjøring, der føreren ikke trenger å foreta seg mye for at bilen skal finne frem, mens nivå 4 er helt selvkjørende, men med mulighet til å overta kontrollen.

De førti prototypene som bilen er en del av skal i utgangspunktet være utstyrt med 360-graders syn, som mater en kjøredatamaskin med informasjon - og derfra tas avgjørelsene om hvordan bilen skal oppføre seg i trafikken.

Deler av teknologien tyskerne jobber med er allerede å finne i nyere modeller fra selskapet, der skiltgjenkjenning brukes til å stille inn fartsholderen automatisk etter fartsgrensene. Bilene kan i tillegg bruke kartdata for å forutse kommende endringer i fartsgrensen.

annonse