Apple fyller 30 år
Selskapet Apple Computer ble stiftet 1. april 1976 av Steve Jobs, Steve Wozniak og Ronald Wayne, og fyller derfor 30 år førstkommende lørdag. Det første prosjektet fra selskapet var Apple I, en hjemmebygget datamaskin som det kun ble laget to hundre eksemplarer av.
Et år senere kom Apple II, og den ble populær blant hjemmebrukere. Når Apple III kom 1980 begynte konkurransen med IBM og Microsoft for alvor. Et nytt grafisk brukergrensesnitt (GUI) ble introdusert i modellen Lisa, men det var først i modellen Macintosh i 1984 at dette grensesnittet slo igjennom. Det grafiske grensesnittet ble senere tatt i bruk av Microsoft i operativsystemet Windows. Den første Windows-versjonen kom først i 1985, det vil si året etter den første Macintosh-maskinen.
Viktige milepæler i Apple-historikken:
- 1976 Apple I
- 1977 Apple II
- 1980 Apple III
- 1983 Lisa
- 1984 Macintosh 128k
- 1986 Macintosh Plus
- 1990 Macintosh Classic
- 1998 iMac
- 2001 iPod
- 2005 Mac Mini
Les mer på apple-history.com.
Kilder: Neowin.net, Wikipedia, Apple-history.com