Tek.no

Nyhet

Toyota bygger sin egen fremtidsby for å teste nye transportløsninger

Forvandler gammelt fabrikkområde til en levende testlab.

Ved foten av Mount Fuji skal Toyota bygge sin såkalte Woven City. Her skal løsninger for transport og
Toyota
Stein Jarle Olsen
7 Jan 2020 14:38

Las Vegas / Tek.no: De fleste bilprodusenter har testbaner, men Toyota ser nå ut til å ta disse til et helt nytt nivå. De har nemlig bestemt seg for å bygge om et gammelt fabrikkområde nær Mount Fuji i Japan til en ekte smartby for å teste fremtidens løsninger for mobilitet og livskvalitet.

Området måler drøyt 700 dekar, altså rundt 700.000 kvadratmeter, og Toyota har foreløpig kalt bykonseptet for «Woven city», eller «den vevde byen».

Toyota ser for seg bygninger som denne, hvor det er mulig å kjøre opp på gesimsene utenfor for leveranser
Toyota

Tre typer veier

Navnet henspeiler på de tre veitypene de ser for seg å bruke i byen: En vanlig vei ment for biler med trær langs kantene som skiller biler fra fotgjengere, en veitype ment for fotgjengere og små elektriske kjøretøy som for eksempel elektriske sparkesykler og sykler og sist en parkaktig vei som skal være forbeholdt fotgjengere.

Disse skal veves sammen gjennom hele byen, med store parkliknende områder spredt rundt. Sentralt i bykonseptet står også Toyotas e-Palette-konsept, som de viste frem på CES-messen for to år siden.

Dette er en slags selvkjørende minibuss med svært fleksibel innredning, og skal i Woven city brukes til å teste selvkjøring i stor skala. Dette vil også være det eneste større kjøretøyet som skal brukes i byen.

Toyota-sjef Akio Toyoda gjennomførte en meget kjapp pressekonferanse på CES-messen sent mandag kveld norsk tid. Han hadde ingen nye biler å by på, men lanserte i stedet planene for en egen Toyota-by. Her foran det som er grunnlaget for navnet, de sammenvevde veitypene som skal  gi selvkjørende biler en real utfordring.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Solceller og hydrogen

Det meste av infrastruktur vil være lagt under bakken, blant annet med en form for automatisk pakkelevering som gjør at du kan få levert pakker og varer direkte inn i boligen nedenfra. Byen vil selvfølgelig legge opp til å benytte solcellepaneler på enhver takflate, men Toyotas hydrogenteknologi skal også stå for en god del av energiforsyningen.

Det meste vil dessuten være bygget i «karbonnøytralt tre», og inne i boligene skal Toyota teste ulike former for robottteknologi – blant annet roboter som kan ta ut søpla for deg og gjøre andre ting som letter hverdagen.

Bak konseptet står den profilerte danske arkitekten Bjarke Ingels og hans selskap Bjarke Ingels Group, eller BIG, som blant annet også designer Googles nye hovedkvarter i Silicon Valley.

Toyotas selvkjørende, fleksible el-minibuss e-Palette skal brukes både til transport og til markedsliknende samlingspunkter som dette.
Toyota

Første spadetak i 2021

Byggingen av byen skal starte allerede neste år, og tanken er at første byggetrinn skal huse 2.000 mennesker.

Toyota ser for seg at Toyota-ansatte vil bo der, i tillegg til at det vil være åpent for andre som synes konseptet høres fristende ut. De vil også åpne for at partnere og forskere vil kunne bo i byen i kortere eller lengre perioder.

annonse

Les også