Her er Porsches nye Taycan i Norge
– Jeg så en kortesje av Porsche-biler i Verdal i morges mellom klokken 08.30 og 09.00. De ladet blant annet en del elbiler og hadde spredt seg med rundt 500 meters mellomrom, sannsynligvis for å unngå oppstyr, sier John Olav Breding til Tek.no.
I Porsche-følget la Breding, som omtaler seg som «over snittet bilinteressert» og blant annet eier en Porsche 911, spesielt merke til en bil han ikke hadde sett før.
Taycan Cross Turismo
Det dreier seg høyst sannsynlig om den nye «Cross Turismo»-varianten av Porsche Taycan, en bil som tilsynelatende kjøres mye på våre breddegrader for tiden. En Broom-leser fotograferte nemlig en Taycan Cross Turismo ladende på Rygge allerede i slutten av januar.
Breding sier to av bilene i kortesjen var av Cross Turismo-varianten, og at sjåførene automatisk dekket dem til da de stoppet for å lade. Alle bilene var tyskregistrert, sier han.
Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge, har på sin side lite å fortelle om bilene i Verdal.
– Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, har ikke noe kjennskap til det, skriver han i en SMS til Tek.no.
Kan bli populær
Taycan Cross Turismo kan uansett ligge an til å bli en populær bil blant nordmenn.
Stasjonsvognformen og litt høyere bakkeklaring enn dagens Taycan gir nemlig en litt mer funksjonell bil med større bagasjeplass, men ytelsene skal være på samme nivå.
Konseptversjonen av Taycan Cross Turismo har nemlig over 600 hestekrefter og 0–100 på under 3,5 sekunder. Rekkevidden er angitt til over 500 kilometer etter den aldrende NEDC-standarden, som sannsynligvis betyr litt over 400 kilometer WLTP. Det er omtrent det samme som vi opplevde da vi kjørte Taycan 4S fra Oslo til Trondheim nylig.
Konseptbilen måler ellers 4,95 meter lang, 1,99 meter bred og 1,42 meter høy. I likhet med søstermodellen vil den benytte et 800-volt-system, noe som blant annet gir svært høy ladekapasitet. Taycan kan lade med inntil 270 kilowatt, og det samme vil nok gjelde for Cross Turismo.
Porsche meldte i fjor at bilen skal lanseres i slutten av 2020, så det kan bety at produksjonsversjonen ikke er veldig langt unna. Vent priser som ligger noe over dagens Taycan, som foreløpig starter på 899.000 kroner og hvor toppmodellen Turbo S koster nesten det dobbelte.