Tek.no

Nyhet

Webkamera økte med 1735 prosent i Prisjakt

«Glemt» kategori tar av i virustider.

Her må vi vente på webkamera. De fleste steder må vi vente på webkamera. Prisjakt rapporterer at kategorien har hatt en økning på illsinte 1735 prosent i en liten periode nå i mars.
Finn Jarle Kvalheim, Tek.no
20 Mar 2020 12:17

Det er kanskje ikke hver dag Ola Nordmann vurderer å kjøpe et kamera til PC-en. Men det kan se ut til at innskytelsen har slått noen hver de siste par ukene, for nettbutikkene er skrellet for webkamera, og kun noen veldig få eller veldig dyre er igjen hos de mange nettbutikkene der ute.

Vi tok kontakt med Prisjakt for å høre hva som foregår.

– Jeg ser at vi har hatt en økning på 1735 prosent på webkameraer i perioden 13. til 17. mars sammenlignet med samme periode i fjor, forklarer norgessjefen i tjenesten Are Vittersø.

Vittersø forklarer videre at både skjermer og tastatur og mus har økt kraftig i tjenesten, med en oppgang på henholdsvis 138 prosent og 174 prosent. Likevel:

– Det som skal sies er at vi snakker om en veldig kort og spesifikk periode med kun fem dager. Når det er en så spesifikk periode utenom normalen vil man kunne få veldig høye tall, sier Vittersø.

Noen få dyre

Den enorme veksten i interessen for webkameraer har gjort utslag i en rekke nettbutikker. For eksempel har hverken Komplett.no, NetonNet.no eller Digital Impuls webkamera med grønn lagerstatus. Heller ikke Dustin Home ser ut til å ha den plutselig så populære varen på lager. I skrivende stund var det enkeltkamera å få kjøpt hos Multicom.

Hos Elkjøp reklameres det med at de har alt til hjemmekontoret. Og for en gangs skyld er det faktisk webkamera å finne i utvalget, og de har relativt mange av dem. Men bare én modell. Gitt at disse dingsene vanligvis starter på 300 kroner og normalt jobber seg opp i priser rundt 1500 for et svært godt et av slaget, var kanskje Logitech Brio 4K Stream edition til heftige 3.000 kroner litt mer enn folk flest kanskje er på jakt etter.

Hos Power er det helt ribbet. Går vi via prissøketjenestene Prisjakt og Prisguide er det noen få kamera igjen rundt omkring, men ingen butikker ser ut til å være mange av dem. Det er ett kamera her og ett kamera der.

Elkjøp har forklaringen

Vi klødde oss litt i hodet.

– Har ikke alle bærbare PC-er webkamera i dag? Hva skal folk med disse kameraene?

Etter å ha kontaktet flere i bransjen kom svaret endelig seilende på en fjøl fra salgssjef Kristian Pedersen i Elkjøp Norge. Han bekrefter at Elkjøp har merket en økning i salget av webkameraer, men at de også selger mange av dem til vanlig. Og modellen til 3.000 kroner som er vesentlig dyrere enn mange andre kamera selger visstnok også godt. Men til årsaken:

– Det vi ser er at kundene våre vil sikre at de jobber mest mulig effektivt i disse hjemmekontordager. Det har resultert i en investering i monitorer som brukes sammen med webkamera, forklarer Pedersen.

Multicom: Stor økning fra marginale volum

Hos Multicom er det ikke like populært med webkamera til vanlig, skal vi tro sjef Tron Atle Løvig.

– Vi har solgt mye mer av webkamera og konferanseutstyr i det siste. Vi venter inn litt varer neste uke, men ingen hadde forutsett dette så det finnes ikke nok varer. Dette er ikke noe norsk fenomen, det er stor etterspørsel i hele Europa, forklarer Løvig.

– Økningen er stor, men det er jo opp fra marginale volum så det er uansett ikke slik at alle skal ha det, sier Løvig, som mistenker at kameraene ofte havner på stasjonære PC-er.

Store prisvariasjoner

Den generelle mangelen på produkter påpeker også Are Vittersø i Prisjakt.

– Med en sånn økning av trafikk er jeg heller ikke overrasket over at nettbutikkene blir utsolgt. En annen utfordring er at mange av disse produktene produseres i land der det nå er produksjonsstopp, og det vil muligens være vanskelig for nettbutikkene å få fylt opp igjen varene på en stund.

– Et annet element som man som forbruker må være ekstra påpasselig på er at prisene svinger veldig i en sånn periode, og når mye er utsolgt så er vi i en klassisk «tilbud og etterspørsel»-periode, forklarer han og sier at vi må passe godt på for å finne de beste tilbudene.

For ordens skyld nevner vi at Prisjakt er eid av Schibsted, som også eier VG og Tek.no.

annonse