Tek.no

Nyhet

Coronaviruset og kronefall kan ha enorme konsekvenser for bilbransjen

Fabrikkene stenges og prisene stiger.

Audi
Stein Jarle Olsen
20 Mar 2020 10:14

Coronaviruset, oljeprisfallet og det voldsomme fallet i kronekursen ser ut til å brygge opp til en slags «perfekt storm» i mange bransjer - så også i bilbransjen.

Giganten Volkswagen meldte tirsdag at de stengte ned aktiviteten midlertidig på mange av sine fabrikker, delvis på grunn av at tilgangen til deler var meget begrenset som følge av viruset.

Det påvirker både Volkswagen selv, men også andre merker i Volkswagen-konsernet, som Skoda, Audi og Seat. Også en rekke andre produsenter har lukket fabrikker eller redusert aktiviteten betraktelig, sist Tesla, som fredag meldte at de kom til å stenge fabrikkene både i California og i New York fra mandag av.

I tillegg kommer altså det voldsomme kronekursfallet den siste tiden. Mitsubishi har allerede varslet prisøkning på 15.000 kroner på populære Outlander PHEV fra 1. april, skriver Bilnytt (abonnement). Men den prisøkningen var bestemt som følge av at euroen har styrket seg gradvis lenge. Den siste ukens kronefall er dermed ikke regnet inn.

Frykter avgifter, ikke valutahopp

Og bildet fremover er svært uoversiktlig, påpeker ansvarlig redaktør i Motor, Peter Raaum.

– Valuta isolert gir høyere priser i det korte bildet, men lavere salg og høyere konkurranse virker motsatt – om enn tregere. Vi skrev en sak nylig som viste at konkurransemekanismene virker også i elbilmarkedet, der populære modeller raser i pris når konkurransebildet nå endrer seg med flere nye modeller på trappene.

Ansvarlig redaktør Peter Raaum i Motor mener valutaeffekten kan gi høyere priser, men at eventuelle avgifter på elbilene fra og med 2022 vil få større påvirkning.
Jon Terje Hellgren Hansen

– Bør norske nybilkunder nå kaste alt de har i hendene og skaffe seg bil før det kommer et skred av prisøkninger?

– Hvis du vet at du helt sikkert skal ha en Skoda Octavia og har finansiering, så er det fort rimeligere nå enn i august. Men for veldig mange av de potensielle nybilkjøperne er ikke bilen de ønsker her akkurat nå: VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Polestar 2, i tillegg til masse nye ladehybrider – alt er modeller som tidligst kommer på den andre siden av sommeren, påpeker Raaum.

Han sier den største faktoren i prisbildet de neste årene sannsynligvis uansett blir avgiftene.

– Behovet for avgiftsinntekter også fra elbilene blir ikke akkurat mindre etter denne pandemien, så vi kan trygt forvente at elbilene kommer med kjøpsavgifter fra og med 2022. Og hvis 2025-målet skal ha noen som helst mening, må elbilenes relative avgiftsfordel mot fossilbilene beholdes. Altså kan vi anta at bilavgiftene øker rund baut. Derfor er kanskje ikke det viktigste om timing i denne prisdiskusjonen hvorvidt man skal kjøpe akkurat når pandemi-toppen bygger seg opp, men at man gjør det før avgiftene stiger bredt fra 2022, sier Motor-redaktøren.

Tesla vil sannsynligvis øke prisene

En av dem som vil komme til å øke prisene fremover er Tesla, etter det Tek.no erfarer.

De har lenge ligget på de nåværende prisene, til tross for at den norske krona har svekket seg markant sammenliknet med dollaren.

Per i dag er det Model 3 som er den gunstigst prisede Tesla-bilen om vi ser på norske prisene versus de amerikanske. En Model 3 Long Range prises om til norske kroner med en kurs på rundt 9,4, mens både Model S og Model X ligger nærmere 10 kroner per dollar. Det er likevel et langt stykke opp til den faktiske dollarkursen, som i skrivende stund ligger godt over 11 kroner.

– Fra tid til annen gjennomfører vi i likhet med andre bilprodusenter prisendringer, og det er ikke noe vi har for vane å varsle på forhånd eller fortløpende kommentere. Det er viktig å understreke at vi innfrir den prisen vi har lovet kunden på bestillingstidspunktet, i tråd med vilkårene våre. En eventuell prisøkning vil derfor ikke gå utover de som allerede har bestilt, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla.

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla sier kunder som bestiller til dagens priser ikke vil bli påvirket av en prisøkning.
Henrik Skolt, NTB scanpix

Han sier de foreløpig ikke har fått signaler om leveringsforsinkelser, og at de opererer med estimert levering i andre kvartal for alle varianter av Model S, Model X og Model 3.

– Det er viktig å huske på at vi er godt vant med volumsvingninger, og at bilene som skal til Norge produseres i løpet av en forholdsvis kort periode hvert kvartal på fabrikken, sier Roland.

Han sier ellers at de har merket lite til krisen på salgssiden, men mer på service.

– Det er flere kunder enn vanlig som utsetter eller avbestiller servicetimer, eller rett og slett ikke møter opp. Etter servicekapasitetsproblemene vi hadde i sommeren 2018 har vi paradoksalt nok kommet i en situasjon hvor vi får ledig kapasitet på flere servicesentre på grunn av dette. Derfor undersøker vi hvordan vi bedre kan informere kundene våre om alle tiltakene vi har gjennomført, slik at de skal føle seg helt trygge på å komme til oss om de har behov for service, sier Roland.

Les også
Nå vet vi endelig hvor stor Tesla Model Y er
Volkswagen ID.3 kan bli påvirket av coronaviruset. Det er litt for tidlig til å si, sier importør Harald A. Møller.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Volkswagen: – All import påvirkes

Hos nevnte Volkswagen står de foran en av de største billanseringene på veldig lenge i form av nevnte ID.3. Volkswagen har imidlertid ikke kommet med endelig prissetting av ID.3, utover å ha sagt at prisen for førsteutgaven 1st Edition blir under 330.000 kroner.

Kommunikasjonssjef for Volkswagen i importør Harald A. Møller, Anita Svanes, sier at det er for tidlig å si både hvordan nedstengingen vil påvirke kommende lanseringer og hvordan valutakursen eventuelt kan påvirke prisene.

– Vi er ikke i posisjon til å mene noe utad om utviklingen av prisene våre fremover, annet enn å si at all import til Norge påvirkes av valutakursen. Men i et kort perspektiv så har vi godt med lagerbiler tilgjengelig for rask levering og forutsigbarhet rundt pris, skriver hun i en e-post.

Volvos helelektriske XC40 er foreløpig ikke omfattet av at selskapets fabrikker –  med unntak av i Sverige – har vært stengt.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Volvo: Stengte fabrikker

Hos Volvo forteller kommunikasjonssjef Erik Trosby at alle fabrikkene i Kina nå er i gang med produksjonen igjen, etter å ha vært stengt siden januar.

– Produksjonen i Gent har stoppet midlertidig frem til 5. april i første omgang. Alle fabrikker i Gøteborg og fabrikken i USA stenger mellom 26. mars og 14. april, sier Trosby.

25.000 ansatte permitteres som følge av stengingen.

Trosby sier at den kommende elbilen XC40 Recharge Pure Electric har planlagt produksjonsstart senere i år, og foreløpig ikke er berørt av nedstengingen. De første kundeleveringene skal etter planen skje i fjerde kvartal.

– Den norske krona er jo tilsynelatende i fritt fall - vil vi kunne se prisøkninger fremover?

– Det er ikke aktuelt å for oss å endre prisene for øyeblikket, sier Trosby.

Les også
Her er Volvo-elbilen i Norge – 9.000 nordmenn har vist interesse
Polestar 2 er fortsatt i rute og skal komme i sommer.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Søstermerket Polestar har foreløpig samme beskjed.

– I øyeblikket er vi fortsatt i rute for Polestar 2-produksjon og -leveranser. Vi ser ikke for oss at det blir noen endringer nå som Kina i stor grad er tilbake i normal drift, selv om det fortsatt er sikkerhetstiltak, sier kommunikasjonssjef Brent Ellis til Tek.no.

Han sier han ikke kjenner til at det vil komme noen prisøkninger fra dem, men lover å ta kontakt om han hører annet. Polestar 2 skal etter planen dukke opp på norske veier i løpet av sommeren, og to av tre reservasjoner globalt er norske.

Nissan Leaf kan komme til å koste mer om den norske krona forblir svak lenge.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Nissan: Ingen forsinkelser på kort sikt

Nissan har også stengt fabrikken i Sunderland i England, i første omgang ut inneværende uke, opplyser kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen.

– På kort sikt medfører ikke dette noen forsinkelser for Nissan i Norge. Vi har sikret oss ekstra biler på lager og det er drift hos alle forhandlerne. De er også fleksible med tanke på utlevering av bil og ved serviceoppdrag. Enkelte tilbyr blant annet å hente/levere bil til kunden, sier Marcussen.

Han medgir at en langvarig svak krone gjør at de «neppe kan unngå prisøkninger».

– Men først får vi se hvor lenge dette varer. Om en drøy uke opphører den pålagte stengningen av store deler av samfunnet. Da får vi håpe det blir en delvis åpning igjen, sier Marcussen.

Kia Norges informasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge sier på sin side at leveransene fra fabrikkene deres foreløpig ikke er påvirket, men at de følger situasjonen nøye.

– Vi har biler på lager og kan levere på kort varsel. Når det gjelder kronekursen er det ingen tvil om at det er utfordrende, men det er for tidlig å si noe om prising. Vi følger også her situasjonen nøye.

Les også
Fiskers el-SUV Ocean kan bli en aldri så liten prisbombe
annonse