– Ingenting er gratis
Når Telenor og Netcom tjener mer enn før, betyr det at de
tar mer betalt fra kundene, sier konkurrent.
Med sine 25 000 kunder er Chili Mobil fortsatt en liten utfordrer i det norske mobilmarkedet. Harald Bøyum er administrerende direktør i kontantkortaktøren, som distribuerer gjennom Narvesen, 7-eleven og Ica-kjedens butikker i Norge.
Bøyum frykter ikke konkurrentenes nye prisplaner, der ringeminutter og SMS blir «gratis», og det er dataforbruket som bestemmer prisen.
Han sier at Chili Mobil Ikke har noen umiddelbare planer om å følge etter, men ser ikke bort fra at noe kan skje i fremtiden, avhengig av utviklingen. Han syns i stedet konkurrentene bør være forsiktige med å bruke ord som «fri» og «gratis».
– Man er kanskje litt vel frimodig i bruken av uttrykk som «fri», gratis» og «alt inkludert». I praksis gjør du det for å øke inntjeningen din. Netcom og Telenor tjener mer penger enn før, og det betyr at de tar mer betalt fra kundene, sier Bøyum til Mobilen.no.
– Telepriser er utdatert
Bøyum minner om at spesialnummer og utenlandssamtaler og -datatrafikk ikke er inkludert i konkurrentenes «fri»-abonnement.
Konkurrentenes taktikk bekymrer imidlertid ikke:
– Vi merker ikke så mye til det. Vi har helt forskjellige kundegrupper, og tror at folk forstår at det ikke er noen minimumspris for å være kunde hos oss. Du betaler for det du bruker, ikke for en pakke du aldri rekker å bruke opp. Vi mener dette gir en friere løsning, sier Bøyum til Mobilen.no.
Han omfavner også mobil IP-telefoni. Chili Mobil har begrensninger i sine vilkår som regulerer muligheten for å sette selskapets sim-kort inn i bokser som brukes til organisert videresalg mot bedrifter. Ordinær IP-telefoni over Wi-Fi har Chili imidlertid verken noe ønske eller mulighet til å kontrollere.
At bruken av Post- og teletilsynets Telepriser-tjeneste har gått kraftig ned siden lanseringen av de nye abonnementstypene, bekymrer ikke Bøyum.
– Telepriser er litt utdatert. Det er mye den ikke fanger opp, for eksempel ekstra ringeminutter når du fyller opp kontantkortet, sier Bøyum til Mobilen.no.
Les mer: "Fri" bruk er ikke fri - stadig flere klager på mobiloperatørenes markedsføring >>