Ny strategi, mer innhold
På sin pressekonferanse i går lanserte svensk-japanerne to nye mobiltelefoner. Men kanskje minst like viktig var annonseringen om en helt ny strategi for underholdningstjenester – i tett samarbeid med moderselskapet Sony.
Satsningen har selskapet kalt ”Entertainment Unlimited" og skal knytte sammen tjenestene innenfor musikk, foto, spill, innholdstjenester og applikasjoner, og gi deg mulighet til å dele disse mellom dingsene dine og med andre.
Her er hovedpunktene i den nye strategien:
1. Underholdningsløsningene samles. Det betyr at Walkman-musikkløsningen, Cyber-shot-bildeløsningen, Java-spill og meldingsløsninger integreres med andre tjenester og applikasjoner.
2. Underholdningsopplevelsen utvides. Mobiltelefonen integreres sømløst i andre enheter i hjemmet, slik at du kan spille av musikk, film og dele bilder i mange kanaler, som på TV-en, PC-en og musikkanlegget, og dermed også kan dele den med andre.
3. Kommunikasjon og underholdning smelter sammen, og Sony Ericsson vil fjerner grensene mellom ulike løsninger og åpne for ubegrenset deling. Verdien av underholdningsopplevelsen mangedobles gjennom en ulike nettapplikasjoner, og Sony Ericssons Play Now-løsning.
For å få dette til lanserte markedssjef Lennard Hoornik blant annet MediaGo, et nytt PC-verktøy som skal gjøre det enklere å synkronisere musikk, film og bilder mellom PC-en og mobilen.
Egen filmtjeneste
I tillegg styrker Sony Ericssons sin mobile musikkbutikk Play Now Arena, med en egen filmtjeneste, kalt Play Now Movies. Felles for deres innholdstjenester er at de skal være uten kopisperrer, sier sjef for produktplanlegging, Steve Walker på pressekonferansen.
Når Movies kommer til Norge er fortsatt usikkert, men Walker sier tjenesten skal rulles ut i utvalgte land i løpet av andre kvartal. Det skal også den utvidede musikktjenesten Play Now Plus - som svenskene allerede har fått tilgang til.