SMS-avstemning mest pop blant kvinner
Melodi Grand Prix. Norske Talenter. ”Banens beste” i Tippeligakampen. Vinneren kåres som oftest ved å få flest stemmer fra TV-seerne som sender inn SMS. Mobilbarometeret.no, som drives av operatøren Chess, har undersøkt hvilken befolkningsgruppe som har de ivrigste tastefingrene når det gjelder SMS-avstemninger her til lands.
Analysebyrået Respons fikk i oppgave å undersøke dette, og kom frem til at 40 prosent av landets befolkning har deltatt i en SMS-avstemning. Kvinner over 30 år utgjør den gruppen som oftest stemmer frem sine TV-favoritter via SMS.
- Undersøkelsen viser at 47 prosent av kvinnene har deltatt mens bare 31 prosent av mennene. Særlig kvinner over 30 år er i stemmemodus, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.
- Vi ser også at kvinner som har passert både 40 år og 50 år er mer glad i å stemme via mobiltelefonen enn hva tilfellet er for menn. Samtidig er det en liten aha-opplevelse å få dokumentert at de under 30 år ikke er like ivrige. Den mobile adferden styres stort sett av at de unge er først ute, men dette er et åpenbart unntak fra den regelen, legger han til.
Ett hett tips til de som vil vinne talentkonkurranser på TV, kan derfor være å undersøke hva kvinner i 30-årsalderen finner underholdende.