Tek.no

Nyhet

Du har neppe hørt om AiQ

Men de kan være i ferd med å invadere garderobeskapet ditt.

Varg Aamo, Hardware.no
10 Juni 2014 18:30

Hardware.no/Taipei: Hall nummer 3 på Computex-messen er ikke et sted vi har brukt å besøke. Vi har liksom ikke hatt noen særlig grunn til det før. Her samles batterilader-produsenter, røykvarslerfabrikanter og alle mulige slags forretning-til-forretning-elektronikkdingser. Computex 2014 er annerledes, og det er takket være Intel.

Prosessorgigantens satsning på tingenes Internett, komplett med babyklær og kaffekrus som kan snakke med PC-en eller nettbrettet ditt, har gjort enkelte av selskapene i hall 3 høyaktuelle for oss på Hardware.no. AiQ er ett av disse selskapene, og selv om du neppe har hørt om dem, er det høyst sannsynlig at du allerede eier ett eller annet som noen derfra har laget.

Supertynne stålfibre gir smartere klær

King's Metal Fiber er AiQs søsterselskap, og de produserer slike supertynne, myke stålfibre.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

AiQ Smart Clothing, som er selskapets fulle navn, er en del av Tex-Ray – et gigantisk tekstilselskap som står for den faktiske produksjonen av klesplaggene til forskjellige merkevarer. På samme måte som Apple sine smarttelefoner produseres av Foxconn, blir plaggene til flere av verdens fremste sportsmerker produsert av Tex-Ray i Taiwan. I 2012 fant imidlertid Tex-Ray ut at de ville satse nytt, og prosjektet AiQ – som de hadde vist frem på Computex i 2011 – ble skilt ut i et eget datterselskap.

– Egentlig startet AiQ som et prosjekt for seks år siden, men så ble vi et eget selskap et års tid etter vi først var på Computex, forteller Nadia Kang, AiQs direktør for markedsføring, som tar oss imot i Hall 3, nede i skyggen av Taipei 101.

– Men Tex-Ray har også et annet veldig viktig datterselskap, knyttet til oss, som heter King's Metal Fiber. De produserer fibre av rustfritt stål med en diameter på omkring ti mikrometer – altså rundt en tiendedel av tykkelsen til et hårstrå. Dette er et veldig viktig råmateriale for oss, som vi blander med bomull eller polyester, fordi det har egenskaper som både høy ledeevne og robusthet, forklarer Kang.

Vi får kjenne på «ståltråden», som ikke er veldig forskjellig fra en hvilken som helst annen type tråd. Det er denne som danner mye av grunnlaget for de smarte klærne AiQ ønsker å produsere, for den tåler både høye temperaturer og andre påkjenninger. Den er også svært fleksibel, og Kang forteller hvordan karbon-baserte materialer ville brukket i flere situasjoner hvor rustfritt stål får jobben gjort.

– En annen fordel med egenskapene til rustfritt stål er at stoff laget med dette kan puttes rett i vaskemaskinen. Det er en nøkkelegenskap – hvis alt i et smart plagg ikke kan vaskes, så er det ikke egentlig spesielt smart, sier hun.

– Smarte klær følger med IT

Den smarte skjorten fungerer som en hvilken som helst annen sportstrøye, og når sensoren på brystet er tatt av kan den vaskes helt vanlig i maskin. I nyere modeller blir sensoren helt skjult.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Da AiQ-prosjektet ble født for rundt seks år siden var markedet for smarte klær fortsatt noe uklart. Teknologien var ikke helt moden, men i Tex-Ray begynte man å se på hva som eksisterte, og arbeidet ut fra det.

– Det vi kom frem til er at smarte klær alltid vil være nødt til å følge utviklingen innen vanlig IT, for i kjernen bruker smartklær de samme teknologiene. Jeg tror 2011 var året da det virkelig begynte å dukke opp mange smarte enheter i markedet, forklarer Kang, og viser til den store, globale utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett.

– 2013 var et annet merkeår, for da ble Bluetooth 4 med sitt lave energiforbruk mer vanlig. Når slike teknologier blir mer modne, da kommer smartere klær nærmere virkeligheten også. Og nå i 2014 ser vi på samme måte 4G som kommer overalt; som er enda et stort skritt fremover for å utløse en etterspørsel etter smarte klær i markedet, forklarer Kang.

Grunnen til at man må ha god trådløs overføringsteknologi ute i hendene på folk flest er at smarte klær må sende sine data til en annen enhet. Da må disse enhetene ha støtte for standarder med god hastighet og et lavt strømforbruk, for ingen ønsker å slepe rundt på en stor batteripakke. Til slutt skal det hele gjerne være smått nok til å være nærmest usynlig – og AiQ er godt på vei i den retningen. Kang tar frem et plagg med AiQ-logoen, og demonstrerer hvordan tingenes tilstand har vært frem til i dag.

– Dette er en løpeskjorte, akkurat som en du kunne fått fra en av de store merkevarene. Vi lagde denne akkurat som en ordinær skjorte, og som du ser har den ingen stropper eller spenner. Men vi integrerte funksjoner som de fleste i dag typisk bruker et belte rundt brystet for; men vi bruker hverken ledende gummi eller sølvbelegg. Istedet bruker vi tekstil-elektronikk, som både leder elektriske signaler fra huden og er vanntett – folk svetter jo gjerne litt når de først tar på seg en løpeskjorte, sier Kang.

Starter i helsesektoren

På utsiden ser skjorten ut nesten som en hvilken som helst annen, bortsett fra to små metallknapper på fronten. Når vi vrenger den finner vi to små flekker av lyst stoff, som er like mykt som hele resten av skjorten. Disse er både sensorer og ledere, som lar en liten brikke man fester på de to metallknappene ta imot forskjellige biometriske data.

– Spørsmålet er faktisk hva slags data skal vi ha. Huden fører masse elektriske signaler, og vi kan måle blodomløp, puls, oksygenopptak og enda mer. Smartklær som registrerer ECC, altså hjerneaktivitet, kan vi også lage, og basert på hvor mye en person svetter kan vi registrere stressnivået deres, sier Kang.

– Men akkurat nå ser vi på bruksområder for daglig pleie. På pleiehjem og sykehus trenger man å følge med hele tiden, og vi bygger derfor sensorer inn i bekledningen til pasientene slik at de kan ha dem på seg uten å merke det engang. Det må være mest mulig komfortabelt, forklarer hun.

Alle de AiQ-ansatte på deres Computex-stand, representert ved informasjonen som klærne deres sender til en basestasjon. De to gule feltene kommer av sendere som er utenfor de 40 meters rekkevidde som AiQ tenker seg vil passe best for sykehus, hvor man kan ha stasjoner utplassert med overlappende rekkevidder.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

En slik løsning har AiQ allerede nå for utprøving på et universitetssykehus i Taipei, og andre tester har de holdt på med i flere år. En annen skjorte vi får se, tiltenkt helsesektoren, har en mer skjult sensor enn løpeskjortens litt eldre design; og denne modellen skal etter planen settes i masseproduksjon i løpet av de neste par månedene en gang.

– Ved siden av helse har vi her på Computex også jobbet med telekom-selskaper for å vise hva 4G kan brukes til. Blant annet har vi vist frem hvordan vi har jobbet med et busselskap, hvor bussjåførene har på seg våre klær, og så kan kontrollsenteret følge med på tilstanden deres. Så hvis det oppstår noe slags problem med sjåføren får kontrollsenteret beskjed med en eneste gang, forteller Kang.

– Må selge mer enn bare klærne

På innsiden av skjorten kommer ståltråd-stoffet til syne.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Helsesektoren og offentlige instanser er altså på nippet til å skaffe seg smarte klær, men til forbrukere tar det litt lengre. Innen sport holder nemlig selv de største aktørene seg til svært grunnleggende ting inntil videre; men Kang tipper at det vil skje noe allerede i løpet av første kvartal neste år.

– For forbrukere tror vi det kommer til å skje store omveltninger de neste fem årene. Det vil komme en overgang fra skjorter, klokker og armbånd til en mer helhetlig digital helsestyring. Men noen ting må endre seg først, mener hun, og nevner i fleng:

– Til å begynne med vil det ikke holde å si at man selger en skjorte; kundene må nemlig ha både skjorten, en smartenhet å ta imot data på, og en eller annen app. Derfor nøler flere av de største merkevarene litt, siden mange av dem ikke er vant med slikt. De er nødt til å tilby kundene en komplett løsning, og det er de ikke helt klare til ennå; men i løpet av året kommer det nok mer, mener hun.

– Så vi starter med det offentlige og helsevesenet, fordi fordi tjenestesystemet deres i bakkant er klart til det – i motsetning til butikker rettet mot sluttkunder, som litt forenklet vet hvordan man selger en skjorte, men ikke hvordan man tilbyr en tjeneste bak. Forretningsmodellen deres må gjøres klar for smarte enheter, der de må tenkte på ting som hvor ofte plaggene kan vaskes og hvor lenge de eventuelt skal tilby slike tjenester.

Vil bort fra kun armbånd

Kang er også klar på at de ønsker å komme seg forbi stadiet hvor «wearables» er synonymt med armbånd, og kanskje klokker eller briller.

– For du har nemlig på deg klokker og briller på en annen måte enn du har på deg klær. Klær er mer behagelig, og vi vil finne den mest komfortable og realistiske måten vi kan bringe «wearable» teknologi inn i livet ditt på. Men det er fortsatt noen spørsmål om hva slags trådløs overføringsteknoglogi man skal benytte i forskjellige scenarier.

– Vi lager dog ikke produkter for sluttbrukeren. Vi er en teknologimaker, så vårt merke kommer ikke til å stå på de ferdige klærne, påpeker hun til slutt.

Selskapet er likevel godt på vei med sine planer, og med flere av verdens største kjeder på kundelisten er det meget mulig at du snart vil ende med en rekke AiQ-plagg i skapet ditt. Du kan også besøke AiQ sin hjemmeside for mer informasjon.

Intel har jobbet med AiQ en stund allerede:
Slik vil de gjøre «tingenes Internett» virkelig »

Les også
Nå kaster moteindustrien seg over «digitale» klær
annonse

Les også