Knallhard kamp om toppspillene
Slik skal Apple stoppe Android-veksten.
En plass på forsida av Apples App Store i bytte mot eksklusiv tilgang på de nyeste og beste spillene skal gi Apples iOS en fordel framfor erkekonkurrent Android, skriver Wall Street Journal.
Måler man i antall solgte telefoner, er Android klart størst i smarttelefon-markedet. Ingen over, ingen ved siden. Android har nå over 80 prosent av smarttelefonsalget, mot iOS på 13,5 prosent og Windows Phone på 4-5 prosent.
Utviklere har likevel tradisjonelt tjent mer på å utvikle apper for iOS. Dette har blitt forklart både med økt betalingsvillighet blant iOS-brukerne, og med en utbredt gratiskultur blant Android-brukerne.
Les mer: Bare én av ti tusen apper vil lønne seg
Bytter topp-plassering mot eksklusivitet
Nå frir både Android-eier Google og iOS-eier Apple til utviklere og spillutgivere for å sikre seg eksklusiv tilgang til nye topptitler.
Spillutgivere som Electronic Arts, Gameloft og ZeptoLab tilbys prominent plassering i App Store og Google Play mot eksklusiv tilgang til de nyeste og beste spillene.
EA skal ha gått med på å gi Apple eksklusiv lansering av det nye spillet Plants vs. Zombies 2 mot et løfte om fremtredende plassering i App Store. En plass på forsiden av App Store kan gi enorm salgsøkning for et nylansert spill.
Likevel velger nå mange utgivere å takke nei til eksklusivitetsavtaler for å kunne lansere til begge plattformer samtidig. Dette sier noe om Androids voksende innflytelse, skriver The Verge.
For Apples del betyr det at selskapet har endret kriteriene for hva som havner på forsida i App Store. Før skal innholdet ha blitt plukket ut uten at forretningsmessige hensyn ble tatt med i vurderingen, skriver Wall Street Journal.