Tek.no

Nyhet

Mange nordmenn våknet til iskalde hus onsdag

Servertrøbbel hos ovnsprodusenten Mill gjorde smartovnene veldig lite smarte.

Mills smarte panelovner er avhengig av servertilkobling for å følge ukesprogrammene. Det gjorde de ikke i morges.
Mill
4 Des 2019 10:02

Det norske selskapet Mill, som blant annet leverer smarte strømplugger og wifi-tilkoblede ovner, hadde servertrøbbel i natt. Det førte til at mange nordmenn våknet til iskalde boliger. Den tilhørende appen var helt tom, alle rom og enheter var borte.

– Jeg våknet til kaldt hus i dag, da alle innstillinger var borte fra Mill-appen. Ingen av mine ti ovner gikk over til oppvarming 6.00 som innstilt. Ikke en krisesak, men artig at vi har blitt så vant til smarte løsninger vi ikke tenker på sårbarheten som ligger bak hvis tjenesten går ned hos tilbyder, skriver en Tek-leser på e-post.

Mill varslet kundene om problemene på Facebook i morges.
Skjermbilde, Facebook

Skylder på Amazon

Mill bekrefter problemene overfor Tek.no.

– Det dreier seg om en maskinvarefeil på serverparken hos vår leverandør Amazon Web Services. Tjenesten skal være oppe igjen nå, men vi jobber med å få dem stabilisert. Hus, rom og programmer bør være tilbake i appen igjen nå, sier Wifi-ansvarlig Bashir Naimy i Mill.

Han har ikke noe tall på antall norske brukere som er omfattet, men sier de har 130.000 oppkoblede brukere verden over.

Naimy forklarer at hvis panelovnene mister tilkoblingen til serverne, vil de huske den sist angitte temperaturen. For mange kunder vil ovnene være innstilt på at temperaturen senkes på nattestid, og det er derfor de altså våknet til kalde boliger i morges.

– Litt avhengig av produkt kan man enten trykke på wifi-knappen eller temperaturhjulet, og så er det bare å justere ovnene fysisk opp og ned. Da vil den ikke være låst til wifien, sier Naimy.

Mill-appen skal ha vært ustabil i en ukes tid, men uten at den har gått helt ned. Den falt helt ned i går kveld, men driften skal ha blitt gjenopprettet før den altså falt ned igjen i natt.

Les også
Fem tips for å begynne å gjøre huset ditt smart
Slik så Mill-appen ut da vi testet smarte panelovner for et drøyt år siden. Da med servertilkobling.
David Auby Johansen, Tek.no

– Hvor er feilmeldingen?

Tek.no-journalist Finn Jarle Kvalheim er blant dem med wifi-tilkoblede Mill-ovner hjemme. Han reagerer mest på at det ikke ble gitt noen form for varsling om feil, men at han møtte en helt tom app.

– Jeg blir ikke overrasket om mange av Mills brukere har prøvd og feilet på å koble opp ovnene til kontoen sin igjen, bare for å finne ut at det plutselig virker og at de må koble til ovnene på nytt, fordi de ved å resette i ovnene i praksis har koblet dem fra kontoen som de bare ikke hadde kontakt med, sier Kvalheim.

– Ikke helt friskmeldt

Naimy sier Mill fremover vil legge til en egen driftsstatus-varsling i appen som sier fra om serverne skulle gå ned.

– Vi må også sørge for bedre rutiner for varsling hos vår skyleverandør, og vi jobber med strukturelle endringer slik at belastningen på serverne ikke blir like stor – blant annet å gå over til en annen, lettere IOT-protokoll.

– Akkurat nå ser alt ut til å være normalt, men jeg vil foreløpig ikke kalle det helt friskmeldt. Vi jobber med å få det helt stabilt, og så vil gå vi gå ut med beskjed på Facebook og til alle de som har tatt kontakt med oss, sier Naimy.

Les også
De beste løsningene for rimelig og smart oppvarming av hjemmet
annonse

Les også